Икономическите опасения определят начина, по който европейците планират своите празнични разходи. Инфлацията остава основното притеснение, като 73% от българите я поставят на първо място, според проучване на Offerista Group и ShopFully, проведено 4300 потребители от 8 европейски държави.
Нарастващите разходи, цените на енергията и личният финансов натиск оказват влияние върху купувачите да се съсредоточат върху основните разходи, особено върху храните и напитките.
Повечето купувачи възнамеряват да намалят разходите си за категории като ресторанти (53%) и пътувания (51%). За България тези проценти са, съответно, 61% и 60%, показват резултатите от проучването.
Потребителите се осведомяват за оферти онлайн, но пазаруването се случва най-вече на място в магазина
Проучването потвърждава предпочитанията на потребителите към хибридни възможности за пазаруване: 48% от анкетираните предпочитат комбинация от онлайн и офлайн пазаруване, а 42% ще пазаруват само на място. Едва 10% ще пазаруват само онлайн.
Информирането за актуални оферти обаче се случва главно онлайн, през множество канали (Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, официални сайтове на брандове и ритейлъри, бюлетини и др.).
Какви покупки планират потребителите в България
Най-голям процент от анкетираните в България планират покупки от категория "Дрехи, обувки и аксесоари" (43%). На второ място са продуктите от категория "Храни и напитки" (41%), а трето място си поделят "Играчки" и "Парфюмерия и козметика".
Фокус върху съотношението цена-качество и отстъпките
Резултатите показват, че съотношението цена-качество е много важно за потребителите. За 40% от хората в Европа това е най-важният аспект на коледното пазаруване. Още по-висок е процентът българи, за които съотношението цена-качество е на първо място - 48%.
Отстъпките и специалните оферти също са решаващи при покупка: те са важни за 30% от европейците.