Министерството на икономиката отпуска 1,4 млн. лв. за участие на МСП на световни и български панаири през 2016 г.

events-featured1

Министерството на икономиката e отпуснало 1,4 млн. лв. за участие на малки и средни предприятия на световни и български панаири през 2016 година. Това каза Никола Стоянов, заместник директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) в ефира на Bloomberg TV Bulgaria. Осигурено е панаирното участие на български компании на 9 панаира в чужбина и на 3 в България.

От 2016 агенцията вече ще финансира присъствието на байери на българските панаири, но се въвежда и съучастие от страна на българските компании, ако искат да се възползват от услугите на агенцията.

Временното спиране на помощните мерки, които агенцията за МСП предлага, се дължи на факта, че на 22 ноември т.г. е изтекъл срокът на европейския проект, по който се е работело. Следващият прозорец за финансиране ще се отвори през пролетта, обясни Стоянов, но каза, че благодарение на Министерството на икономиката са осигурени средства, за да не се усети този луфт във финансирането. Основният проблем, по думите на Стоянов, би възникнал със закупуването на панаирни площи.

„Лошото е, че при организация на панаири, закупуването на площи започва много рано, месеци, а при най-реномираните панаири, и година преди началото. Агенцията ни има добър имиджи и за нас се правят компромиси. Резервират се площи, но когато купуваш в последния момент, купуваш най-лошите места“.

По думите на Стоянов са намерени „резерви в министерството – 1,4 млн. лв., с които агенцията за малките и средни предприятия ще осигури участие на български фирми, от януари до края на май, на 9 търговски изложения в чужбина и на 3 в рамките на България.

„Ще финансираме и байери от чужбина, за да има смисъл българските компании да участват в изложенията в България. Това е нова услуга, която ние ще предлагаме в бъдеще“. „До момента услугите на агенцията бяха 100% безплатни за предприятията. Това го няма никъде, защото безплатното нещо не струва нищо“, категоричен е Стоянов.

„Бъдещите програми ще имат самоучастие“, каза Стоянов и обясни, че когато човек инвестира нещо от себе си, неговото отношение е различно. „Така ще спрем и туристите, които идват на нашите търговски мисии без да имат търговски интерес, само, защото е безплатно“.

Над 99% от предприятията в България са малки и средни фирми. Те генерират около 60% от БВП и 70% от заетостта у нас. Това каза Стоянов, но подчерта, че „когато казваме, че МСП са гръбнакът на икономиката, не трябва да забравяме и големите предприятия, защото и те са много важни“.

Целта на дейностите, които агенцията предприема за да подпомогне МСП са свързани преди всичко с тяхната интернационализация. Обясни специалиста. Той каза, че при малък пазар, като българския, единствената ефективна крачка е да се помогне на компаниите да излязат на международните пазари.

„Това, което искаме и правим, е да създадем система от мерки и да подходим към всяка компания, спрямо стадия й на развитие, с правилните мерки. Някои имат нужда от обучение, някои от машини, а други се нуждаят вече от нови пазари. Те вече имат капацитет и ноу-хау и за тях организираме търговски мисии в чужбина“.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.