Шест месеца ще имат регистрираните по ДДС търговци, за да сменят или пренастроят своите фискални устройства. За нерегистрираните по ДДС срокът остава юни 2019 г., а за ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби, като например хотели - краят на следващата година.
Промените в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти са обнародвани в Държавен вестник в петък, като в тях все пак има малки промени, пише capital.bg.
Една от тях е свързана с дефиницията за софтуера за управление на продажбите. Докато в проекта на финансовото ведомство се изискваше от търговците, които издават електронна фактура, да лицензират програмата, с която работят, което може да включва и Excel, сега лиценз от НАП ще се изисква само за софтуера.
Преди ден Националната агенция за приходите съобщи, че е изработила и публикувала специален софтуер, с който всеки притежател на фискално устройство може да провери дали апаратът подлежи на доработване или не. Може да го намерите тук.
Какво се променя
За да спази новите изисквания, всеки търговец ще трябва да се свърже с производителите на касовите апарати, които използва, както и обслужващите ги сервизи, за да разбере какви софтуерни и/или хардуерни промени са нужни. Производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите пък ще трябва да декларират пред приходната агенция, че продуктите им отговарят на изискванията на наредбата.
Прекратява се и практиката на издаване на служебни бонове, популярна по заведенията, както и издаването на сторно бележки на хартия. Допълнително електронните магазини ще минат на регистрационен режим към НАП, въвеждат се и нови изисквания към бензиностанциите при отчитането към данъчните.
Кой засяга
Промените засягат всички фирми в страната, които ползват касови апарати, софтуер за управление на продажбите или интегрирани автоматизирани системи за продажби. Става въпрос за около 440 хил. фискални устройства, като по предварителни оценки на НАП около половината от тях могат да се пренастроят софтуерно. Останалите вероятно ще трябва да се подменят с нови.
Подмяната е с цел фискалните устройства да започнат да подават в реално време към НАП информация за всяка издадена касова бележка. Сега честотата е веднъж месечно, но след като наредбата влезе в сила, информацията ще се подава на 5 минути. Потребителите пък ще имат възможност да проверяват чрез разработено от НАП приложение дали касовите бележки, които получават, са реални. За целта те ще имат QR код. Това обаче ще стане възможно, след като минат всички срокове за подмяна или ъпдейт на фискалните апарати.