За стартиращите компании е по-добре да са камили, а не еднорози

start-up

В Силициевата долина цялата предприемаческа екосистема се основава на едно нещо – отглеждането на „еднорози“ (стартиращи компании с оценка над 1 млрд. долара).

Еднорозите някога може и да са били рядка порода, но през последните години конюшнята от чистокръвни породи за милиарди долари е нараснала до около 350 еднорога по целия свят, пише онлайн изданието entrepreneur.com.

В днешния свят еднорозите представляват нещо повече от оценка. Те са по-скоро философия, етос и процес на изграждане на стартъпи. При еднорозите се цели много бърз растеж, а инструментите за това са изобилен рисков капитал, готови таланти и поддържаща стартираща екосистема.

Този подход работи добре в Силициевата долина, но започва да губи блясък. За 99 процента от предприемачите извън долината, където капиталът е далеч по-малко изобилен и ситуацията е много различна, тази цел никога не е била практическа.

В другите големи стартъп центрове, като Ню Йорк, Лондон и Шанхай, моделът на растеж на всяка цена не е реалистичен. Там по-подходящо е компаниите да се превърнат в камили. Камилите се адаптират към непостоянни климатични условия, оцеляват без храна и вода за дълъг период от време и когато времето е подходящо, могат да спринтират продължително.

За разлика от еднорозите, камилите не са въображаеми същества, живеещи в измислени земи. Те са истински, издръжливи и могат да оцелеят в най-суровите места на Земята.

Макар че метафората може да не е толкова натрапчива, тези стартиращи камили дават приоритет на устойчивостта и по този начин на оцеляването, като балансират силния растеж и паричния поток.

Ето четири ключови урока, които да научим от тези здрави създания

Без субсидии

В Силициевата долина предприемачите са готови да субсидират продукта си, за да наберат клиентска база, а обръщат по-малко внимание на разходите или пътищата към рентабилност. Този подход може да им нанесе тежък удар.

Предприемачите, които работят на по-трудни, по-слабо развити пазари, не споделят манията на Силициевата долина да се предлагат безплатни или субсидирани продукти в услуга на растежа. Те таксуват клиентите си за техните продукти или услуги.

Grubhub например - стартиращ доставчик на храна, който тръгва от Чикаго, пое по обратния път на своите по-богати партньори от Силициевата долина и днес е многомилиардна публично търгувана компания. Както Майк Евънс, съосновател, обяснява: „Аз изграждам бизнес, а не хоби. Бизнесът носи приходи, а хобитата – не.

Камилите разбират, че цената на продукта не е бариера, а отразява качеството на предлагания продукт или услуга и позиционирането му на пазара. На развиващите пазари такива решения или няма, или са толкова нефункционални, че клиентите са готови да платят - често дори и премия - за надеждни, безопасни и ефективни продукти и услуги.

За да привлекат клиенти, предприемачите трябва да предложат решение, за което си струва да се плаща, и те ще бъдат възнаградени, ако го направят.

Управление на разходите

Най-добрите новатори управляват разходите през жизнения цикъл на своите компании и го правят, за да се синхронизират по-добре с кривата на растеж. Ако наемат нови служители, то това ще е задължително съобразено с увеличаването на приходите и разрастването на операциите. Инвестициите в маркетинг също трябва да бъдат мащабирани с подходящи темпове.

За стартиращите компании най-големият разход са хората, особено в началото. Настоящата цена за наемане на софтуерен разработчик в Силициевата долина например е двойна спрямо средната заплата в Торонто, седем пъти по-голяма от тази в Сао Пауло и осем пъти по-висока от Найроби. Наемите и другите оперативни разходи също са много по-ниски в последните градове.

Комбинацията от използване на предимствата на другите локации за разходите и управлението на нивата на разходите означава, че за инвестиция, стартиране в зона с по-ниски разходи, има по-дълга писта. Това и дава повече време за увеличаване на приходите и изграждане на устойчивост и увеличава издръжливостта на шокове.

Вземете само парите, от които се нуждаете

Рисковият капитал е мощен инструмент, но не работи добре за всеки предприемач и не всяка компания се нуждае от рисков капитал. Някои стартиращи компании използват алтернативни инструменти, включително модели за споделяне на приходи.

Дори когато камилите събират рисков капитал, те търсят суми за конкретни цели. В резултат на това предприемачите могат да поддържат по-голям контрол върху бизнеса и да имат по-голям дял при изход от инвестицията.

Изданието дава пример с Qualtrics, която е основана през 2002 г. в мазе в щата Юта като компания за онлайн изследвания. За да финансират растежа, основателите са използвали печалбите на компанията и са отказвали предлаганите им рискови инвестиции в периода на мащабиране на бизнеса. В крайна сметка те набраха и рисков капитал десетилетие по-късно, но го направиха, когато вече бяха многомилиардна компания и при много по-добри условия.

Разбира се, това не означава, че предприемачите трябва да избягват рисковия капитал. Всъщност огромното мнозинство от камилите също зависи от външните инвестиции. Те обаче могат да си позволят лукса да избират дали, от кого и при какви условия да набират капитал.

Гледайте в дългосрочен план

Създаването на компания не е краткосрочно начинание и всъщност някои от най-големите пробиви за компаниите се случват по-късно в техния жизнен цикъл. Оцеляването е стратегия номер 1. Това дава време да се развие бизнес моделът, да се намери продукт, който да отговаря на пазарните нужди, и да се мащабира.

Що се отнася до конкуренцията, състезанието не винаги се състои в това кой ще излезе на пазара първи. Става въпрос за това кой ще оцелее най-дълго. Дългосрочните перспективи намаляват компромиса между растежа и риска и позволяват устойчивост. Това означава, че мащабиращата траектория е с друга крива в сравнение с тази, към която се стремят стартъпите от Силициевата долина.

Ключовото е, че камилите запазват възможността да модулират растежа и да се върнат към устойчив бизнес, ако е необходимо. Камилите растат с впечатляващи темпове, когато времето е подходящо, но в същото време стратегически се управляват да издържат по-дълго на евентуални пазарни сътресения.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.