Само преди една година WeWork, компания за споделени офиси, се подготвяше за своето първично публично предлагане със зашеметяваща оценка от 47 млрд. долара.
Това, което започна през 2010 г. с един офис в нюйоркския квартал Сохо, се разрасна в мрежа от 848 локации в 32 държави на шест континента. Стилен интериор, ориентиран към устойчивостта начин на мислене и привилегии, като бариста, бира, вино или други напитки, привличат редица клиенти – от отделни фрийлансъри до малки бизнеси и големи корпорации като Amazon, пише онлайн изданието entrepreneur.com.
Идеята и необходимостта от пространство за производителност на труда извън традиционния корпоративен или домашен офис не е нова и WeWork има предостатъчно конкуренция в удовлетворяването на тази необходимост. Според някои оценки в САЩ има повече от 5000 пространства за съвместна работа и повече от 19 000 по целия свят. Сред другите основни играчи са Regus Corporation, Knotel Inc., Mix Pace, SimplyWork, District Cowork, Kr Space, Convene и Premier Workspaces.
Привлекателността на коуъркинг пространствата не е трудна за разбиране. Те осигуряват на стотици хиляди отдалечени работници една много основна нужда: човешки контакт. Самото пребиваване в близост до други хора осигурява значителен психологически тласък за мнозина.
Това има смисъл и за работодателите. За много компании, големи и малки, коуъркинг пространствата са с предимство пред притежаването на собствен офис и им осигурява огромна икономия на средства. Споделените офиси позволяват на компаниите по-лесно да създават центрове в ключови пазарни региони, да наемат таланти от по-далечни краища и често драстично да намаляват времето за пътуване на служителите.
От този ъгъл бързият растеж на WeWork и оценката от 47 млрд. долара почти имат смисъл. Само че COVID-19 спря устрема.
Заради пандемията споделените офис пространства бяха едни от първите ударени от отлив на хора. Някои от компаниите оставиха офисите си отворени, включително и WeWork. Според глобално проучване обаче 72% от местата за споделена работа са претърпели значителен спад в броя на хората, които използват работните си места, а 41% съобщават и за спад на абонаментите.
Тъй като пандемията продължава, много от коуъркинг пространствата се приспособиха към новото нормално, като въведоха протоколи за безопасност: задължително носене на предпазна маска, насоки за социално дистанциране, задължителна, честа дезинфекция и др. Дори и с тези мерки за безопасност на здравето, повечето от тях отчитат почти 50% спад в посещаемостта, а това им създава финансови затруднения.
Като цяло този пазар се очаква да се свие с 12,9% през 2020 г., според проучване на Business Wire. Въпреки че броят на отдалечените работници се е увеличил драстично, заплахата от заразяване с вируса не позволява на споделените офиси да печелят от тази нова клиентела.
Това обаче не означава, че концепцията им е обречена като нежизнеспособна. За тези пространства може да се окаже, че това, което не ги е убило, ги е направило по-силни, т.е. те първи ще преодолеят спада заради пандемията.
Докато някои основни играчи, като WeWork, може да нямат парични резерви или да не предизвикват оптимизъм у инвеститорите, за да преминат през кризата, предизвикана от вируса, някои конкуренти, като Regus, удвояват инвестициите си. Те залагат, че животът ще се нормализира, когато социалните събирания отново станат приемливи и търсенето на работни пространства ще се ускори заради ръста на отдалечената работа, която се очаква да се задържи като тенденция.
Освен че ще има повече отдалечени работници отпреди, някои основни конкуренти може да отпаднат, намалявайки като цяло конкуренцията между пространствата за съвместна работа.