КЗК одобри Софарма трейдинг да купи общо 154 аптеки на четири вериги

pharmacy-Pixabay

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е одобрила „Софарма трейдинг“ да купи „Ес Си Ес Франчайз“ АД и „Санита Франчайзинг“ АД, с което на практика разрешава на дружеството да придобие едноличен контрол върху 154 аптеки от веригите „Сейба“, „Санита“, „Виталис“ и SCS, вижда се от решение на антимонополния регулатор, публикувано на сайта му.

Решението идва само няколко дни, след като Върховният административен съд (ВАС)спря сделката за 19-те аптеки от веригата „ФармаСтор“ и върна преписката за ново разглеждане от КЗК след иск на конкурентния търговец на едро на лекарства „Стинг“. Според съда Комисията не е изследвала възможността физически лица да осъществяват контрол над фирмите във вертикално интегрираната структура на производителя на лекарства „Софарма“, която е основен акционер в „Софарма трейдинг“, пише Investor.bg.

В решението за 154-те аптеки КЗК подробно разглежда тези връзки на физически лица.

КЗК установява, че „Софарма“ е с до 5% дял от продажбите на лекарства на аптеки и болници и че пазарът е силно раздробен. Пазарът на едро пък се доминира от четири компании, сред които е и „Софарма трейдниг“, заради което Комисията прави извод, че дружеството не е водещ търговец с дял на продажбите към болници и аптеки между 20 и 30%, а само към аптеки – 10-20%.

Антимонополният регулатор посочва също, че , собствената верига аптеки на групата „Софарма“ не е основен клиент на „Софарма Трейдинг“ АД. Основен клиент на групата е верига аптеки SCS.

Други данни – за броя аптеки по градове и дял на притежаваните от дружеството аптеки, показват, че няма населено място, в което този дял да превишава 15% след концентрацията.

В резултат КЗК заключава, че сделката няма да повлияе на пазара на производство и реализация на лекарства, защото той е силно раздробен и регулиран, както и на пазара на търговия на едро с медикаменти, на който пък няма изявен пазарен лидер. Комисията счита, че икономическият интерес на обединената група предполага достъп до максимално голям брой клиенти (аптеки), а не до затваряне в кръга на собствените вертикално интегрирани аптеки.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.