Летището край Русе може да възобнови отново дейността си след 20-годишно прекъсване. Общинските съветници в крайдунавския град вчера дадоха принципно съгласие за проекта на основаната в Малайзия Eonmetall Group. Компанията има намерение да кандидатства за инвеститорски сертификат клас "А" от Министерство на икономиката.
Идеята на дружеството е да възстанови дейността на летището с редовни граждански и карго полети. Компанията си поставя и амбициозната цел за изграждането на най-големия логистичен център в страната, пише онлайн изданието money.bg.
По-рано в русенските медии се цитира прогноза на компанията, че стойността на проекта може да достигне 2 млрд. лв.
Това не е първият български проект, към който компанията поглежда. През месец август миналата година инвеститорът предложи изграждането на втори мост над река Дунав при Русе. Имаше предложение и за направата на магистрала между Русе и Велико Търново.
Инвестиционният план за летището край в с. Щръклево, Русенско, получи принципно съгласие от общинския съвет, но мненията са противоречиви.
Според заместник-председателя на Общинския съвет в града Наталия Кръстева, макар и подобен проект да води до големи позитиви за Русе, инвестиционното намерение не е ясно и добре обосновано. Тя споделя мнение, че фирмата е новосъздадена, има малък капитал, а предложението не е съпроводено с необходимите гаранции.
Eonmetall Group е базирана в Малайзия инвестиционна холдингова компания. Годишният отчет за 2018 г. показва, че приходите възлизат на 25,5 милиона евро. Чистата печалба на дружеството за годината е в размер на 3 милиона рингита или 660 000 евро. Общо активите на компанията възлизат на 320 милиона рингита или 71 милиона евро.
Компанията няма никакъв предишен опит в управлението на летища или сходна дейност. Основната дейност на дружеството е свързана с производство на металообработващи машини и оборудване от стоманени изделия.
Справка в Търговския регистър показва, че българското дружество "Еонметалл България" ООД, което е регистрирано през 2019 г., не е собственост на малайзийското, а на физически лица. Дружеството е с общ капитал в размер на 2 000 лева, като негов управител е Антон Иванов Стайков с дял от 664 лева. Съдружници са Гох Ченг Хуат, Тан Киан Чуан, Надер Бадри Шахин и Азиз Мохамед Абделазим с дял от по 334 лева. Като предмет на българското дружество е посочено, че то се занимава с изграждане на големи инфраструктурни проекти като магистрали, мостове, жп линии, пристанища и летища.
При евентуално сключване на концесия Община Русе все пак ще може да развали договора и да си върне имота, ако в срок от три години инвеститорите не реализират заявените намерения.