Отговорното потребление и умното използване на ресурси са приоритетни за българските компании с политики за корпоративна социална отговорност (КСО).
Това показват резултатите от проучване за състоянието на КСО, осъществено сред 300-те най-големи работодатели в България. Фирмите са определени по брой осигурени лица, като три четвърти от тях са частни, а над 90% съществуват от повече от 10 години, съобщават от CSR Advice Box.
Подбрани са компании от енергийния сектор, химическата индустрия, производство и дистрибуция на храни и напитки, ИТ сектор, аутсорсинг, минно дело, телекомуникации, сигурност, производство, търговия и други.
Проучването е проведено в периода 1 октомври – 31 декември 2018 г.
Проучването е осъществено от петчленен изследователски екип под ръководството на д-р Марина Стефанова. То е първото по рода си, правено в България.
Според друг извод от изследването собствениците и висшите мениджъри на компаниите имат водеща роля като лидери и вдъхновители на компаниите и дори на индустриите, в които фирмите им оперират.
В други компании водещите фигури в прилагането на КСО са служителите, повече от половината от участниците в проучването биха се възползвали от информация за това какво правят конкурентите им, както и от база данни с добри практики. Евентуални финансови стимули от държавата обаче биха повлияли малко на прилагането на КСО от бизнеса, тъй като само 6% от анкетираните фирми са заявили, че това е важно за тях.
Резултатите показват още, че най-голямата пречка за прилагане на КСО от бизнеса е липсата на човешки ресурси и познания по темата. Не са малко обаче и случаите, в които бизнесът не разполага с финансиране за прилагане на КСО, не намира подкрепа в лицето на партньори и клиенти или изобщо няма отношение към темата.
Две трети от фирмите искат от държавата да приеме политики за подкрепа на устойчивото развитие на определени индустрии. Половината настояват за инициативи, с които да се поощрят добрите практики на бизнеса, както и да подкрепят доброволчески инициативи на компаниите. Над 40% от анкетираните посочват, че биха искали властите да стимулират отговорно потребление на гражданите, а малко над една трета - популяризират КСО сред обществеността, показват още резултатите.
Почти две трети от фирмите казват, че изпълнителните директори са тези, които трябва да поемат водещата роля и да вдъхновяват за провеждането на КСО политики. Над 40% искат да се разработят бази данни с добри практики в сферата.
Що се отнася до бюджетите, които бизнесът отделя за КСО, най-голям е делът на компаниите с бюджет от 100 до 250 хил. лева - 24%. Следват фирмите с бюджет 10-50 хил. лева (18%) и от 250 до 500 хил. лева (15%). Общо 12% от фирмите, участвали в проучването, отделят над 500 хил. лева годишно за КСО.
По отношение на броя служители в повече от една трета от анкетираните фирми от 1 до 3 души се занимават с КСО. В 27% броят на служителите, ангажирани с КСО, е 1-10, а в 7% - повече от 10 души.
Целият доклад можете да видите тук.
* Допълнена информация