Цените на високия клас хотели в София са нараснали с изпреварващ темп през 2017 г. спрямо предходната година, показва проучване на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. Данните са от изследването Sofia Hotel Benchmark Survey, което се провежда за втора поредна година сред водещи хотели в категориите 4 и 5 звезди в София.
Според него цената на хотелска стая е нараснала съответно със 7.3 и 7.7% за 5-звездните и 4-звездните хотели през 2017 г. в сравнение с година по-рано. За същия период заетостта се е увеличила с 3.9% и с 3% за споменатите категории, съобщават от компанията.
Източник на ръст в сектора са както високата бизнес активност, така и българското председателство на Европейския съюз (ЕС).
Макар и увеличеният брой пътувания с нискотарифните авиокомпании да не засяга пряко високия хотелски сегмент, положителният ефект от по-добрата разпознаваемост на София като туристическа дестинация се усеща и при него.
Най-сериозно покачване на цените през 2017 г. отбелязаха хотелите в центъра на София, които най-често бяха първи избор за резервации за председателството на ЕС. През последните години част от тях преминаха и през цялостно обновяване, което им позволи да отворят с по-високи цени.
Извън централните райони най-облагодетелствани са хотелите по пътя между летището и НДК, към които преля част от търсенето при изчерпването на капацитета на центъра.
„Положителна тенденция е и подобряването на баланса в заетостта. Обичайната картина при високата категория хотели през последните години включваше много добра заетост от бизнес пътувания през седмицата и по-слаби уикенди. Резултатите от тазгодишното ни проучване обаче показват нарастваща значимост на посещенията за туризъм и развлечение, чиито дял достига 38% в общия микс и почти се изравнява с този на бизнес пътуванията“, коментира Пламен Бачев, мениджър „Консултиране и оценки“ в Cushman & Wakefield Forton.
Възходящото развитие на пазара от последните години обаче доведе до ръст на инвестициите в нови хотели в София, включително на такива опериращи под световни брандове. Сред примерите са Hyatt Regency, Marriott, както и Hampton by Hilton в центъра на София. Българските вериги също са активни на пазара – НИКМИ е на път да добави нов 5-звезден хотел към портфолиото си със завършването на Millennium Center. Предстои и реновирането на придобити през последните години, но слабо работещи или неработещи хотели, което също ще увеличи предлагането в по-високия клас.
Към пролетта на 2018 г. в строеж или в проект са били хотели в категориите 4 и 5 звезди с общо 1713 стаи. Към същия период работещите проекти в двете категории са с общо 4611 стаи (извадката включва само хотели с над 30 стаи).