Fintech сегментът променя малкия и средния бизнес

mobile-payment-fintech

Уважаеми читатели, предлагаме на Вашето внимание извадка от най-интересните материали на технологична тематика от списанието. Приятно четене!

Автор: Александър Александров

Разплащания чрез селфита, чрез изпращане на обикновено електронно писмо или чрез доближаване на умния часовник до безжичен четец. Това са само част от новите, екзотични методи за финансови трансакции, които вече променят сектора под влиянието на информационните технологии. Те ще променят начина, по който плащаме и прехвърляме помежду си финансови средства и дори изцяло ще предефинират представата ни за парите.

Наричат ги fintech или финансови технологии - относително нов сегмент, който включва разнообразни алтернативни методи за разплащане, базирани на дигитални технологии.

Всичко започна с PayPal,

платформата за онлайн разплащания, създадена от Илън Мъск, Питър Тийл и още няколко партньори през далечната за представите в ИТ бранша 1998 г. и продадена в последствие на eBay за 1.5 млрд. щ. долара. Успехът на компанията предизвиква фурор, привличайки десетки други предприемачи към fintech сегмента. В резултат днес наблюдаваме истинска революция в този сектор, в който вече има специализирани фондове за рискови инвестиции, фокусирани единствено върху стартъпи за разплащателни технологии.

Същевременно големите играчи в ИТ сегмента също имат силен интерес към fintech пазара и услуги като Android Pay, Samsung Pay и Apple Pay постепенно разширяват влиянието си.

Противно на очакванията на мнозина, електронните платежни услуги се разпространяват еднакво бързо както в развитите икономики като САЩ, Япония и Великобритания, така и в по-бедните региони на света. Истината е, че държави като Кения и Афганистан дори използват

някаква форма на мобилни разплащания

много преди редица страни от Европейския съюз. Причината за това всъщност е логична – в развиващите се страни липсват базови инфраструктури като банкомати и банкови клонове, но същевременно има относително добро мобилно покритие, често включващо безжичен интернет. Така докато потребителите в развитите икономики виждат във fintech индустрията повече удобство и модерност, то в редица страни от Африка, Близкия Изток и Азия този тип платформи запълват една ниша, все още незапълнена от традиционните банки и често за потребителите в тях платформи като M-Pesa са първия досег с някаква разплащателна система.

Без значение в кой регион и в какви условия се развива fintech сегментът, най-големият печеливш от него навсякъде е малкият и среден бизнес. Този тип компании често функционират с ограничени бюджети и малки екипи, а всяко

спестяване на средства или човешки ресурс

може да е от ключово значение за тях. Затова и новите платежни услуги са все по-предпочитани сред тази група бизнес потребители, предоставяйки им повече удобство и спестяване на време, в комбинация с по-ниски такси.

Fintech компаниите са типичен пример как един сегмент може да бъде променен чрез активно въвеждане на иновации. Те са алтернатива на традиционните финансови услуги, предлагайки редица удобства и елиминирайки много от таксите и останалите разходи“ - споделя пред сп. Enterprise Мартин Богданов, изпълнителен директор на Paysera България - „Нашата компания например позволява на българските клиенти да си открият сметка без да се налага да стъпват в офиса ни и без да плащат такса за това, както и да извършват много по-лесно онлайн разплащания, при много по-ниски разходи.“

Paysera е литовска компания, чието българско представителство функционира вече повече от половин година. За този период сред клиентите му има над 400 компании и над 1000 физически лица, като броят им се увеличава непрекъснато. Услугите на компанията са търсени преди всичко от български фирми, които извършват активно разплащания към чуждестранни контрагенти, както и български клонове на международни компании. Освен възможност за откриване на сметка и много по-достъпни международни преводи, за бизнес клиенти Paysera България предлага също платежни услуги за онлайн магазини, микро плащания чрез мобилни оператори, разплащане на POS терминали и дори издаване на билети за събития.

Освен по-ниските такси и спестяването на време, fintech индустрията оказва влияние върху развитието на малкия и среден бизнес по още един начин. Въвеждането на нови инструменти за разплащане

улеснява стартирането на проекти в сегменти като електронната търговия,

както и използването на нови дигитални канали за маркетинг и продажби. Което от своя страна спомага за увеличаване броя на предприемачите и повишаване конкурентоспособността на вече съществуващите компании.

В добавка fintech браншът създава съвсем нови модели за финансови услуги и предефинира други подсегменти като например инвестирането и кредитирането. Типичен пример за това е появата на нов тип компании за peer-to-peer инвестиции или споделени инвестиции, които обединяват предимствата на fintech сегмента и икономиката на споделянето. У нас вече функционират две такива дружества – Klear и Iuvo, а първата от тях само за броени месеци е улеснила чрез своята платформа отпускането на кредити на стойност над 1 млн. лв. между потребителите си. Неотдавна Apple също съобщи, че планира да пусне собствена peer-to-peer платежна услуга. Технологиите постепенно навлизат в нови финансови ниши и позволяват на обикновените граждани да извършват дейности, които до скоро бяха запазена територия за банките.

Бъдещето на fintech е мобилно,

убедени са повечето анализатори на този сегмент. До 2018 г. се очаква в света да са продадени над три милиарда смартфона, способни да извършват мобилни плащания. До 2022 г. пък прогнозите са, че обемът на този тип разплащания ще достигне 3.4 трлн. щ. долара в световен мащаб, основно благодарение на ръста в Азиатско – тихоокеанския регион. Очакванията са постепенно платформата Android Pay на Google да се наложи като основен играч, покривайки според някои проучвания над 60% от смартфоните на пазара през следващата година. За сравнение при Apple Pay същият показател според прогнозите ще бъде около 11%, а при Samsung Pay – едва 3 процента. Google е на път да капитализира водещата си позиция при мобилните екосистеми, осигурявайки си

лидерство в още един перспективен пазарен сегмент.

Любопитно е, че освен компании от софтуерната и онлайн индустрия към fintech постепенно се насочват и играчи от сегмента на телекомуникационните оператори като Vodafone и Orange, водещите картови оператори като MasterCard и VISA, както и някои банкови институции.

Всичко това означава, че конкуренцията в сектора тепърва ще се ожесточава, което ще донесе повече ползи за клиентите и не на последно място – ще създаде множество нови работни места с висока добавена стойност. По данни на консултантската компания Deloitte, в дългосрочен план fintech сегментът ще доведе до появата на много повече работни места, отколкото ще закрие в краткосрочен. Просто работата и ангажиментите ще се преместят от дейности като обслужване на клиенти на касите към нови типове работни позиции, свързани с развитието и поддръжката на дигиталните услуги. Същевременно навлизането на fintech платформи в живота ни ще спомогне за развитието на редица други иновативни индустрии, спомагайки индиректно за създаването на нови работни места в тях.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.