Европейският парламент и Съветът на Европейския съюз (ЕС) постигнаха споразумение за нови правила, чиято цел е да улесни електронната регистрация на фирми и да насърчи извършването на административни дейности онлайн през целия жизнен цикъл на фирмите, съобщават от пресслужбата на Парламента.
Новите правила имат за цел да спестят време и пари на бизнеса, както и да увеличат гаранциите срещу злоупотреби и измами чрез въвеждането на онлайн проверки на самоличността.
Новите правила осигуряват:
- подобрени онлайн процедури – от регистрирането на фирми до регистрацията на техни клонове и подаването на документи;
- предоставяне на лесно достъпна информация на порталите за регистрация, която е безплатна и на език, който се разбира от възможно най-голям брой презгранични потребители;
- “принцип на еднократност”, което означава, че от фирмите няма да се изисква да представят една и съща информация на публичните органи повече от веднъж;
- прозрачни правила за таксите, които се прилагат по недискриминационен начин, без да надвишават разходите за осигуряване на услугите.
Въпреки че всички стъпки по регистрацията на фирми могат да бъдат извършени онлайн, преговарящите се споразумяха, че в някои случаи може да бъде изискано и лично явяване. Те също така настояха да бъде предвидена възможност за проверка дали кандидати за директорски позиции са дисквалифицирани от подобни позиции в други страни членки.
Временното споразумение трябва да бъде одобрено от постоянните представители на страните членки (Корепер) и от комисията по правни въпроси. След това директивата трябва да бъде гласувана в пленарна зала и одобрена от Съвета на ЕС.
Според данни на Европейската комисия в момента само 17 страни членки предоставят пълния набор от процедури за онлайн регистрация на фирми, а електронните услуги и достъпът до информация в ЕС са разпокъсани.
В ЕС има около 24 млн. Фирми, от които 80% са дружества с ограничена отговорност. От тях около 98-99 % са малки и средни предприятия. Европейската комисия посочва, че онлайн регистрацията отнема половината от времето и може да бъде до три пъти по-евтина от традиционните хартиени формати. Новите правила за цифрова регистрация ще генерират икономии между 42 и 84 милиона евро годишно.