Какви са юридическите предизвикателства пред онлайн бизнеса?

online-shopping-3-Pixabay

Електронната търговия се изправя пред някои правни предизвикателства, за които трябва да сте подготвени преди да стартирате бизнеса си.

Екосистемата за електронна търговия се превърна в едно от най-претъпканите стартови пространства през последните няколко години. Според Shopify електронната търговия представлява повече от три четвърти от целия ръст на търговията на дребно, посочва онлайн изданието business.com.

Този растеж обаче се сблъсква с някои сложни моменти. Индустрията, както и всяка друга ниша в технологичния сектор, трябваше да се адаптира към все по-взискателната правна и регулаторна среда, която често води до съдебни дела, изтегляне на продукти и затваряне на фирми.

За предприемачите, управляващи стартъпи за електронна търговия, правните предизвикателства са най-различни. Затова и за всеки екип  е жизненоважно да остане в играта, когато става въпрос за индивидуални правни отговорности.

Ето няколко неща, които трябва да отбележите, за да сте сигурни, че спазвате закона с бизнеса си.

Отговорност и договорна информация

Amazon - най-разпознаваемото лице на индустрията за електронна търговия, се изправи пред сериозно юридическо предизвикателство. През 2018 г. апелативен съд в САЩ постанови, че Amazon носи отговорност за нашийник за кучета, който е продаден от трети доставчик на жена от щата Пенсилвания, която в последствие е изгубила зрението си.

За стартиращите компании в сектора на електронната търговия решението илюстрира значението на ясното определяне на задълженията и гаранциите за продукта, особено ако се занимавате с трети страни. Можете да бъдете съдени от клиенти за дефекти на продуктите за стоки, които вашият бизнес дори не произвежда.

Като първа стъпка се уверете, че разделът за условията ви за употреба е възможно най-подробен. Ако продавате продукти на трети страни, разкрийте това. Освен това ясно обяснете как клиентите могат да анулират или върнат покупките, които са направили от вашия сайт. Задължително е също така да имате механизъм, който да уведомява клиентите за техните покупки в рамките на 24 часа след покупката.

Защита на данните и поверителност

Повечето платформи за електронна търговия са резервоари с чувствителна информация за клиентите, която често се събира чрез формуляри за контакт, регистрация на клиенти и по време на процеса на плащане. В много страни има изрично изискване сайтовете за електронна търговия да защитава данните на клиентите.

Например в Европейския съюз Общият регламент за защита на данните, или GDPR, изисква да се уведомяват посетителите, когато събират потребителска информация, и да търсят изрично съгласие, преди да събират или използват повторно лични данни.

За да сте сигурни, че уебсайтът ви за електронна търговия е съобразен с правилата за защита на данните, създайте цялостна политика за защита на данните в допълнение към политиката за бисквитки, която очертава какви данни се събират от посетителите и как се съхраняват. Връзките към тях трябва да са ясно видими на вашия уебсайт и трябва да предоставят на посетителите начин, по който те могат да поискат да не се продава тяхната информация на други страни.

Управление на измами и обезпечаване на електронни трансакции

Инцидентите, свързани с измами с плащания и други проблеми, свързани с онлайн сигурността, се увеличават рязко в последните години пропорционално на експоненциалния ръст на електронната търговия. Според един доклад измамите, свързани с плащанията с карти, ще растат с 14% годишно до 2023 г., което е внушително за платформите за електронна търговия, които приемат плащания на място.

Освен да защитавате информацията на клиентите на вашия сайт, важно е да се задълбочите във вътрешната работа на вашия сайт за електронна търговия, за да предотвратите измами. Една превантивна мярка за осигуряване на безпроблемното функциониране на вашите системи е управление на производителността на приложенията. Това става чрез софтуерен пакет, който помага на електронните устройства да идентифицират и коригират уязвимостите в тяхната система, така че да не се сблъскват с проблеми с потребителите и в крайна сметка със закона.

Ако сте били хакнати, вие сте законово задължени да информирате своите клиенти и обществеността. Много държави изискват предприятията да съобщават за всяко нарушение на данните, особено ако това са чувствителни данни.

Само защото клиентите ви не обикалят физически магазини не означава, че вашата платформа за електронна търговия е над закона. Отделете време, за да гарантирате, че вашият онлайн магазин отговаря на предвидените разпоредби във всички юрисдикции, в които оперирате.

Директивата за електронна търговия

Фирмите, които извършват дейност в страни членки на ЕС, трябва да гарантират, че спазват директивата за електронната търговия. Регламентът диктува какво информационните компании трябва да предоставят на клиентите, когато правят онлайн трансакция.

Например търговците на дребно трябва да определят ясни условия за сделката, да оповестят точната цена и разходите за доставка и данъци, както и подробности за всяка търговска или професионална регистрация, в която продавачът е член.

Всяка компания, която оперира в държава от ЕС, трябва да знае за най-новите тълкувания на директивата и всякакви допълнителни въздействия в конкретни държави членки. Европейската комисия продължава да преразглежда правилата и да ги адаптира към променящите се нужди на търговията.

Управлението на успешен бизнес за електронна търговия изисква да разбирате правните си задължения във всяка юрисдикция, в която работите. За собствениците на онлайн магазини може да се прилагат множество различни разпоредби, които трябва да спазвате. Уверете се, че сте направили всичко възможно и спазвате всички приложими закони и разпоредби, защото така защитавате успеха на вашия бизнес.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.