България се изкачва до 47-мо място в класация за дигитализация на бизнеса

digital-transformation-2

България се изкачва с 11 позиции до 47-мо място от 115 държави в годишната класация за дигитализация на бизнеса на компанията за застраховане на търговски кредити Euler Hermеs. С този резултат страната ни се превръща в най-динамично развиващата се държава по този показател в региона на Централна и Източна Европа, коментират от дружеството.

В миналогодишната класация България падна с две позиции надолу и тогава бе на 58-мо място по дигитализация на бизнеса, пише investor.bg.

Индексът EDI (Enabling Digitalization Index) оценява условията за работа и развитие на дигиталните компании, както и възможностите за дигитализация на бизнеса в съответните държави. За целта се използват 5 критерия – регулации, знание, свързаност, инфраструктура и мащаб. Максималният възможен резултат е 100 точки.

С добри оценки за регулация и свързаност България успява да изпревари съседките си Сърбия (50-то място), Румъния (56-то място) и Турция (48-мо място), както и Хърватия и Черна гора. Значително пред нас в класацията обаче са останалите държави в региона – Чехия (27-мо място), Словения (31-во място), Унгария (34-то място), които също отбелязват, макар и по-малък, напредък.

Оценката на анализаторите от Euler Hermes за региона като цяло е положителна, като се отбелязва успешната стратегия на държавите да компенсират липсата на мащаб с фокус върху развитието на инфраструктурата, свързаността и знанията. Именно знанията са сферата с най-голям потенциал за подобрение у нас.

EDI класацията на Euler Hermes за 2019 г. отново се оглавява от САЩ. Германия също запазва второто си място, а Холандия е изместена от първата тройка от Дания. Като положително се отчита и развитието на Китай, като страната за първи път попада в топ 10 на класацията.

Анализаторите уточняват, че индексът EDI не мери самата дигитализация в съответната държава, а се фокусира конкретно върху условията за развитието на бизнеса с помощта на дигитализацията и, съответно, върху рисковете от евентуално забавяне. Наред с данни за приноса на дигиталната икономика към БВП се взимат предвид фактори като ръста на електронната търговия, новите услуги, навлизането на големите данни (Big data) и облачните технологии, роботизацията и автоматизацията и влиянието върху производителността, както и развитието на образованието и развойната дейност.

Според експертите на Euler Hermes проследяването на индекса EDI е важно за бизнеса заради новата икономическа реалност – в момента около една пета от глобалния БВП се създава от дигиталната икономика. Доказват го и данните за развитието на електронната търговия, като през 2018 г. в САЩ се отчита 13,7% ръст (след 16% през 2017 г.). В Китай увеличението е още по-значимо– 29% за 2018 г. след 32% през предходната. Това са темпове в пъти по-високи в сравнение с ръста на традиционната търговия.

Освен адаптиране към новата среда и адекватно използване на възможностите за растеж, според експертите на Euler Hermes, бизнесът е важно да следи темата с дигитализацията и заради появата на нови рискове. Те са свързани както с кибер сигурността, така и с влиянието на т.нар. “нова студена война”, до която ескалира напрежението между Китай и САЩ във връзка с казуси с технологични компании.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.