Дигитализацията променя фармацевтичния пазар

MG_9493

Българският фармацевтичен пазар отбелязва 10% ръст през 2017 година или 3,372 млн. лв. оборот, а очакванията са за двуцифрен ръст и през 2018. Най – голяма заслуга за добрите резултати имат ОТС продукти (лекарства без лекарско предписание и хранителни добавки). Това каза Ирена Тонева, Supplier Relationship Manager IMS Health/IQVIA по време на Digital Transformation Pharmacy 4.0 форум, организиран от сп. Enterprise. 

Събитието събра представители на фармацевтичния бизнес, маркетинг експерти и специалисти в сферата на дигиталните решения.

В световен мащаб фарма секторът се отличава с по – ниски маржове, ръст на разходите и натиск от страна на платците (здравноосигурителните институции).  Голяма част от големите компании отбелязват спад, показват данните на компанията. Това, което движи глобалният фармацевтичен пазар са иновациите и застаряващото населени движат сектор нагоре, но разходите са високи, каза Тонева.

Въпреки че в глобален план фармацевтичният пазар отбелязва 6.6% ръст и достига оборот от 959 млрд. долара, но като цяло растежът се забавя, като изключение правят пазарите в развиващите се страни - Африка, Латинска Америка, част от Азия.

Като темп на развитие и търсене, българският пазар може да се мери с развитите страни, стана ясно от презентацията на Тонева.

Дигитализацията е неизменна част от фармацевтичния бранш, смята и Наталия Кирилова, член на IAB България и Управляващ директор на Digital Marketing Group. По думите й дигитализацията променя начина на комуникация с клиентите, бизнес моделите и води до промяна и в процесите вътре в самата компания. „Фарма секторът е сред най-динамично развиващият се в света на дигитализацията. Много често обаче компаниите умишлено изостават, защото работим с много чувствителна тема  здравето и живота на човек. Затова не е чудно, че много големи компании изключително предпазливо избират каналите на комуникация“, коментира експертът.

И тъй като дигитализацията променя начина на обслужване на отделните клиенти, самите компании трябва да бъдат по гъвкави и да заложат на по – различни методи на комуникация – чрез създаването на качествено съдържание, социалните медии, програматик рекламата. Като тенденции, които тепърва ще се развиват у нас са локейшън маркетинга и видео съдържанието.

Милен Райков, съдружник „Данъци и право“, EY Bulgaria  представи основни моменти в новия Европейски регламент за ползване на личните данни за фармация и здравеопазване и разказа за тънкостите, които един администратор на данни трябва да следва.

В рамките на форума Mетодия Чадиковски, Изпълнителен директор Рош България разказа за иновативните технологии във фармацията и медицината, а Станимира Иванова и Бояна Ликоманова от Balkan Services говориха за това как влияят софтуерните решения на фармацевтичната индустрия.

От ERP компанията разказаха защо внедряването на бизнес софтуер води до добро планиране, стига се до навременно решение, което може да променя хода на събитията.

„Когато имаме паниране, това помага да следим нашите задачи, да съобразим промени или да правим моментна отчетност, ако се наложи. Така се минимизира възможността за пропуски“, обясни Ликоманова

Ивайло Дачов, Управител на Check Point Cardio разказа за „Пътя на здравеопазването през погледа на мобилните и дигитални технологии – телемедицина. Той представи устройство, което дава информация за различни здравни показатели като пулс, температура, сърдечен ритъм, кръвно налягане (без маншет, а с математически алгоритъм), честота на дишане, кислородна сепарация. Системата, която е плод на 7 - годишен труд, генерира цялата информация, която може да се гледа в реално време от наблюдаващ лекар през мобилно устройство и може да помогне за спасяването на човешки животи.

В панел „Бизнесът и здравеопазването - добри дигитални практики“, Елена Василева, Маркетинг мениджър във Framar.bg говори за онлайн търговията на хранителни добавки и продукти. Все повече хора пазаруват в онлайн аптеката, но за да бъде успешен един бизнес, той трябва да следва определена линия. Василева посочи като важни за успеха на една платформа няколко фактора - информацията или съдържанието, ценовата политика, гаранция и дискретност на доставката и налагането на име, което да буди доверие в потребителя.

Иван Тодоров, председател на Съвета на директорите на „Д-р Щерев“АД и мениджър "Маркетинг" в Медицински комплекс „Д-р Щерев“ разказа за използването на изкуствен интелект (AI) и съвременни платформи за дигитален маркетинг, които болницата внедрява, за да подобри ежедневната комуникация с пациентите.

В частта с практически workshop д-р Явор Янкулов, PhD Мениджър обучения e-training.bg разказа как да печелим повече при по-малко клиенти и как да привлечем и задържим нови стойностни клиенти.

Петър Владимиров, Партньор в дигитална агенция “Interactive Share“ показа тънкостите на „Digital marketing за фармацевтичната индустрия“, а Николай Галинов и Станислава Костадинова от Netpeak представиха UX и SEO анализи на живо.

 

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.