Какви са предимствата и недостатъците да работите с роднини?

employees-Pixabay

Какво трябва да направите ако член на семейството ви поиска да го назначите на работа във фирмата си? Да стартирате собствена компания е достатъчно трудно, а работата с членове на семейството и други роднини може да доведе до още по-сложни ситуации.

Да се заобиколите с членове на семейството си - хора, които познавате и на които имате доверие, има своите предимства. Семейни фирми като Smucker's, Walmart и Ford ни показаха, че нещата могат да се получат наистина добре, когато се правят правилно, пише онлайн изданието business.bg.

Това обаче не е нещо, което всяко семейство може да направи. Съперничеството и сложната динамика на семейството може да разкъса бизнеса – а и семействата, и да сложи край на фирмата и на дългогодишни връзки.

В името на вашата компания (и спокойни семейни отношения) е важно внимателно да помислите дали наемането на роднини е интелигентен ход. Ето какво трябва да знаете, за да направите най-добрия избор за вашето семейство и бизнес.

Какви са предимствата на наемането на роднина?

В идеалния случай наемането на човек, когото сте познавали през целия си живот, идва с изградена основа от доверие. Вероятно вече знаете какъв е човекът и какви ползи може да донесе за бизнеса ви. Запазването на нещата в семейството носи вродено чувство за лоялност и отговорност за бизнеса, което не е гарантирано, когато наемете непознати или дори приятели. По някакъв начин това дори може да направи работата още по-лесна или по-смислена, тъй като членовете на семейството могат да внесат ниво на доверие и естествена грижа за бизнеса, което вероятно няма да намерите при други служители. Те не само се грижат за бизнеса, но избират (и понякога се чувстват задължени) да се грижат и за вас, независимо дали са водени от любов, или споделени семейни ценности.

Освен че имате гръб, някои роднини може да са ви от полза в началните етапи на вашия бизнес. Например, те могат да работят допълнителни часове или да ви позволят да им плащате по-малко, защото искат да ви помогнат, докато управлявате първоначалните проблеми с паричните потоци.

Какви са рисковете от наемането на роднини?

Несъгласията по време на работа могат да повлияят на отношенията ви. Тъй като емоциите ви не съществуват във вакуум, понякога проблемите по време на работа се пренасят и в отношенията. Разделянето на начина, по който се чувствате по отношение на члена на вашето семейство по време на работа, от това как се чувствате с него/нея у дома може да бъде трудно и да повлияе на това как се държите един към друг.

Понякога вашата любов и признателност към член на семейството може да доведе до проблеми в работата, ако другите усещат, че имате близки отношения. Другите ви служители може да почувстват, че са пренебрегвани или получават по-неблагоприятно отношение, защото не са свързани по този начин с вас.

Членовете на семейството може да не ви възприемат като шеф. Някои членове на семейството може да не ви уважават като авторитетна фигура, въпреки че са наети от вас. Те може да мислят, че е добре да се отнасят с вас по-различно, отколкото с традиционния шеф.

Как работата с роднини може да повлияе на отношенията ви с тях?

Най-често срещаният риск от наемане на роднина е, че той/тя може да се окаже ужасен служител, да се наложи да го/я санкционирате и да прекратите работните ви отношения. Това може да навреди дълбоко на отношенията ви и цялото ви семейство може да бъде засегнато, ако роднините решат да вземат страна.

Единственото по-лошо от уволнението обаче е да държите тези хора на работа от страх да изпаднете в гореописаната ситуация. Това вреди на бизнеса ви в дългосрочен план.

Полезни съвети за работа с роднини

Поставете стандарти. За да не създавате неудобни ситуации, очертайте граници. Преди да наемете член на семейството, обяснете правила и разпоредби в компанията, както и вашите очаквания. Важно е членовете на вашето семейство да разберат, че ще бъдат третирани като към всички други работници и няма да получават специално отношение.

Уверете се в квалификацията на роднините си. Бъдете наясно дали и доколко те могат да изпълняват служебните си задължения. Не пропускайте официалния процес по наемане на служител, ако се касае за член на семейството. Изискването той/тя да премине стандартния процес на наемане ви помага да избегнете недоразумения и разногласия относно тяхната роля и отговорности.

Уважавайте се един друг. У дома може да се отнасяте към малкия си брат като към малък брат, но на работа той е главният изпълнителен директор. Това ще сведе до минимум разногласията, но няма да ги елиминира, тъй като те са неизбежни във всяко работно пространство. Когато имате спорове, не ги провеждайте пред екипа, за да не предавате доверието на служителите си. Проявявайте взаимно уважение към интелигентността и идеите си и избягвайте да се конкурирате.

Разделяйте работата от семейните отношения. Колкото и да е изкушаващо, ако членовете на семейството ви не са партньори в бизнеса ви, не им казвайте всичко за компанията. Избягвайте да споделяте с тях информация, която не бихте споделили с непознат.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.