Преобладаващ дял от бизнеса в България търпи негативи от кризата с Covid-19

calculator-2-Reuters

Общо 91% от фирмите в България търпят негативи от кризата с коронавируса Covid-19. Това показват резултатите от проучване на Pragmatica, осъществено в периода 25-30 март сред 722 компании.

При над 80% от анкетираните фирми има спад в продажбите, като половината определят ситуацията като критична. Това изправя бизнесът пред предизвикателството да плаща заплати и да запази служителите и работниците си. Много от компаниите срещат и трудности да съберат вземанията си, както и да организират ефективен и безопасен за работниците и служителите производствен процес, ако не са сред спрелите работа заради извънредното положение.

Основният приоритет на бизнеса е да издържи без да фалира в настоящите условия, да опази здравето на хората, да ограничи спада в продажбите, да се справи с плащанията към персонала, към хазната и към партньорите си, да запази клиентите си, както и да се адаптира към новите условия.

Най-засегнати от ситуацията са ресторантите и заведенията, развлекателния бизнес, недвижимите имоти, производството и търговията с облекло и обувки, хотелиерството, производството и търговията със стоки за бита и мебели, образованието и обучението, сочат данните.

По-малко негативи търпят банките, строителството и архитектурата, маркетинга и рекламата, транспорта, фирмите от сектор електроника, ИТ секторът и т.н.

В земеделието фирмите, които търпят загуби, и тези, на които кризата не оказва особено влияние, са почти поравно.

Представители на само три сектора са посочили, че икономическата блокада заради разпространяващия се вирус оказва благоприятно влияние върху бизнеса – 20% от анкетираните фирми в сектор „Фармация“, 10% от фирмите от сектор „Битова и промишлена химия“ и 18% от фирмите в сектора „Производство и търговия с храни и напитки“.

Що се отнася до начина на работа, 44% от участвалите в проучването посочват, че служителите им в момента работят от вкъщи. Почти една трета заявяват, че работниците и служителите им работят на място в компанията. 15% от анкетираните са пуснали служителите си в платен отпуск, а 11% - в неплатен отпуск.

Само 4% от анкетираните ще се възползват от мярката 60/40 за компенсации от държавата, показват още резултатите от проучването. 3% са обявили, че са съкратили персонал.

Почти половината фирми казват, че търсенето почти изцяло е спряло, а една трета – че значително е намаляло. Само при 3% търсенето е останало без изменение, а 9% посочват, че има неголям спад. Едва 3% са фирмите, в чиято дейност търсенето се е повишило значително, а още 4% казват, че има малко по-високо търсене.

Общо 40% от анкетираните посочват, че в момента нямат никакви приходи. При една четвърт има спад на приходите с над 50%, а при една десета спадът е в рамките на 30-50%. При едва 3% от фирмите има ръст на приходите в рамките на до 50%. Тези фирми са най-вече от секторите „Фармация“, „Битова химия“, „Производство и търговия с храни и напитки“.

Най-голям е спадът на приходите на фирмите от сектора на имотите, заведенията, развлекателния бизнес, хотелите, производството и търговията с мебели и облекло, както и с техника и електроника и други.

Една трета от фирмите, които имат някакви приходи, планират да намалят цените си, а 35% ще работят без промоции. Почти три четвърти запазват сегашната си продуктова гама, а една четвърт съобщават, че разработват нови продукти. Една трета се фокусират върху онлайн каналите за продажби.

Почти равен дял от фирмите – около 30%, съответно не одобряват и одобряват мерките на правителството за справяне с разпространението на вируса. За 17% от фирмите мерките са напълно неадекватни. Положителна оценка на мерките дават предимно приходи, чийто приходи не са засегнати от кризата.

Заради кризата изцяло са спрени маркетинговите разходи на повечето заведения, хотели, фирми от сектора на имотите, фирми в сектора спорт и красота, транспортни фирми. Значително са намалени тези разходи в сферата на развлеченията, производството и търговията с мебели, както и с техника и електроника.

Без промяна остават разходите за маркетинг и реклама главно в земеделието, ИТ сектора, фармацията, банките и т.н. Някои от представителите на тези сектори са намалили малко тези разходи. Част от фирмите в сферата на храните, битовата химия и ИТ сектора са увеличили маркетинговите си разходи малко, а една четвърт от бизнеса в строителството и архитектурата е направил значително повишение.

Бизнесът е песимистично настроен за април, като очаква спад на приходите, спад на търсенето, съкращения, спад на износа. Почти една трета от фирите очакват ръст на данъчната тежест, а една пета – на разходите.

Една трета от анкетираните очакват ситуацията с вируса да се овладее към края на май, но една десета са посочили, че очакват това да се случи през юли, а други 10% - до края на септември или след това. Една трета от фирмите посочват, че очакват възстановяването им да се случи според това колко дълго ще трае ефектът Covid-19. Почти една четвърт са посочили срок от 4-6 месеца. При 15 процента този период ще се удължи 1-2 години.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.