4 мита за семейния бизнес

family

Фамилните фирми са в основата на почти всички икономики в глобален мащаб. Според анализ на Европейската комисия над 60% от европейските компании са семейни. Големината и секторите варират в широк спектър, но повечето малки и средни фирми в Европа са семейна собственост. У нас, по данни на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, фамилните фирми представляват 33% от МСП, като именно те са едни от най-стабилните и устойчиви.  Можем ли обаче да вярваме безусловно в успеха на семейните компании? Ето и някои от основните митове за фамилните компании, зад които се крият сериозни рискове:

Мит 1: Семейните фирми предлагат по-добър продукт.

Заради по-дългосрочния фокус и личната ангажираност на собственика потребителите смятат, че предлаганите от фамилни компании продукти са по-добри.Всъщност и самите представители на семейните фирми определят продукта си като най-голям плюс в последното проучване по темата на PwC. Факт е, че традициите правят даден бранд по-силен. Пазарните процеси обаче са доста по-сложни и се определят от търсенето и това колко бързи и гъвкави са компаниите, а в този смисъл фирмите с по-разнообразни идеи имат предимство.

Мит 2: Фамилните компании са по-малко рискови

При фамилните компании често по-голямата част от личните финанси на членовете на семейството са обвързани с бизнеса.Точно затова често се смята, че този тип бизнес организации много по-малко рискуват в инвестициите си. На практика обаче, точно заради емоционалния подход при взимане на решения и липсата на независима гледна точка в мениджмънта, често семейни компании правят рискови инвестиции. Питър Инглиш, съдружник в „Ernst & Young“ Германия и отговарящ за Центъра за Фамилен бизнес на „Ernst & Young“ за Европа, дава пресен пример в тази връзка – фамилните мениджъри зад Schaeffler Group подцениха риска при придобиването на доста по-големия си конкурент, производителят на гуми Continental, което заложи на карта целия бизнес на компанията, основана в края на 19-и век.

Мит 3: Традицията означава,че продуктът трябва да бъде продължен без промяна от поколенията

„Истинската фамилна традиция в бизнеса трябва да бъде предприемачеството и способността за промяна“, е мнението на Питър Инглиш. Всяко поколение трябва да „преоткрива“ бизнеса наново, казва в тази връзка и Кристиан Фишбахер, пета генерация мениджър на фамилна фирма.

Мит 4: Управлението е по-маловажно, членовете на семейството са по-добри мениджъри

Една от най-често допусканите грешки във фамилните компании според експертите. Обикновено капсуловаността и споделените предразсъдъци пречат на семейството да вземе по-правилните решения за бизнеса. Това често изисква привличането на по-добре квалифицирани мениджъри отвън. Дори и само за да се чуе различно мнение.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.