“Tърговията в България, която обхваща огромен дял от икономиката, има нужда от нов модел, за да могат всички участници да бъдат задоволени от това, което правят Причината е в това, че преди няколко години пазарът започна да изглежда като европейски, но веднага след това започва кризата, която намалява клиентите в момент, в който търговските площи се увеличават“ категоричен е собственикът на модните вериги Hot Spot Васил Райчев. Той взе участие в бизнес форума My Success in Retail, организиран от списание ENTERPRISE.
„Не се очаква хората да имат по-големи доходи или ентусиазъм, а ще има много повече нови и хубави търговски центрове, които са маркет мейкъри. В момента голямото насищане от молове връща силата в ръцете на търговците, отношенията между които са изострени.“, обясни Райчев. По думите му, заради обтегнатата ситуация, търговците си позволяват всевъзможни удари под кръста, което от своя страна обуслява нуждата от саморегулация в лицето на Българската ритейл асоциация.
По отношение на връзката търговци-търговски центрове, мениджърът е на мнение, че ентусиазмът отдавна е отминал, като на моменти масово настроението е „за развод“. Новата реалност е, че търговците започват да смятат не колко магазина имат, а какви обороти правят на квадратен метър, дали тези обороти водят на печалба, и т.н – наемът се превръща в нещо съвсем различно, функция от оборота. „Кризата е част от живота ни и ще живеем с нея в близкитве години. Пазарът няма да се върне на нивата от 2007-2008 г., подчертава Райчев.
"Потребителят, от крайно недогледан, се превърна в разглезен. Добрите клиенти се научиха да чакат намаленията, което се превръща в тумор за бизнеса. Хората минават, оглеждат, питат кога ще има намаление...пазарът е влязъл в много критична фаза на отношенията потребител-търговец, за което, разбира се, помогна и навлизането на големите международни вериги. Те атакуваха с ниски цени и добра атмосфера, коментира още търговецът. Според него, пазарът вече е разделен на българските и чужди компании, като сред местните играчи се наблюдават притеснения и търсене на нови възможности. Големите чужди вериги, привлечени от добрите резултати от предишните години, в днешен момент също постигат незадоволителни резулати, но идването им води до образоване и подобряване на бизнес практиките, каза още собственикът на Hot Spot.
Той призова търговците да бъдат активни и отворени към обединяване и търсене на съвместни решения на общите предизикателства.