Създаването на онлайн магазин става все по-достъпно. Представяме ви няколко платформи за пускане на нискобюджетни интернет магазини.
Само в САЩ през 2016 година ще бъдат направени онлайн продажби за 327 млрд. щ. долара, като за сравнение този показател през 2011 г. е бил 200 млрд. щ. долара. Тези данни от проучване на Forrester Research („U.S. Online Retail Forecast, 2011 to 2016“) показват ясно, че електронната търговия е един от новите технологични сегменти, които имат потенциал да изведат глобалната икономика от трудните времена през следващите няколко години. Средностатистическият американски онлайн купувач ще харчи годишно по 1738 щ. долара, докато през миналата година тази цифра е била 1207 щ. долара, става ясно още от изследването на Forrester.
Стартиране на магазин с ограничени средства
Съществуващите големи компании в този сегмент ще продължават да играят ключова роля за неговото развитие, но все по-важно значение за сектора ще има появата на огромен брой нови малки онлайн магазини. Сегментът на онлайн продажбите се демократизира, на пазара се появяват все повече платформи, позволяващи стартирането на магазин с ограничени средства и това води след себе си нова вълна от стартиращи предприемачи и малки фирми, които изпробват късмета си в този технологичен бранш. Тенденция, която на практика снижава първоначалната инвестиция в един онлайн магазин до суми от порядъка на 1000 лв. и в добавка – при пренебрежими последващи месечни разходи. Много от традиционните плащния за поддържане на един търговски обект, като наем, електричество и други режийни разходи просто липсват. При това, предприемачите, заложили на този бизнес модел, получават в замяна на по-малкото вложени средства много по-голям обхват на продажбите. Вместо да са ограничени до улицата и квартала, където се намира техният магазин, те могат лесно да продават в целия град и дори в други градове или държави. А и онлайн магазинът им позволява да предложат асортимент, сравним по броя на продуктите с мащабните обекти на най-големите търговски вериги.
Разбира се, много от новите малки предприемачи, развиващи собствени онлайн магазини, вероятно няма да успеят да се наложат на пазара, но така или иначе същото важи и за всеки друг сектор на икономиката. Лесните условия за стартиране на такъв бизнес и наличието на все повече достъпни платформи за онлайн магазини със сигурност ще привличат още много малки фирми към този сегмент през следващите години. Ето и някои от софтуерните платформи, позволяващи на всеки желаещ да създаде свой магазин на цената на една месечна заплата.
osCommerce
Тази система с отворен код е създадена през март 2000 г. в Германия и се разпространява под свободния лиценз GNU General Public License. Това означава, че всеки желаещ може да си свали съвсем безплатно копие на този софтуер и да го използва, за да развие собствен онлайн магазин. В общия случай обаче фирмата ще трябва да плати на уеб програмист, който да свърши това, тъй като osCommerce не е най-лесното софтуерно решение за използване от неспециалисти.
Платформата може да бъде инсталирана на всеки уеб сървър с PHP и MySQL. Тя поддържа всички основни функционалности за онлайн магазин, а с новата версия 3.0, пусната на пазара през март миналата година, потребителите могат лесно да променят своя дизайн, чрез новата система за темплейти. Към нея има и развита система от допълнения (ад-они), чиито брой е над 6900. По данни на организацията, развиваща osCommerce, към момента платформата се използва от десетки хиляди собственици на онлайн магазини. Подобно на всеки софтуерен проект с отворен код, главното предимство на решението е в огромната общност от програмисти и ентусиасти (над 266 000), които допринасят за неговото развитие. Недостатъците също са характерни за повечето open source проекти и са свързани най-вече с това, че системата не е особено лесна за пускане и използване от неспециалисти.
Magento
Това е друга популярна платформа за онлайн магазини с отворен код. Значително по-нова е от osCommerce (първата версия е на пазара от март 2008 г.) и е създадена от компанията Magento, с подкрепата на широка общност от поддръжници на софтуера с отворен код. Първоначално компанията е планирала да създаде решение на база на osCommerce, но в последствие решава да развие собствен продукт. Той постига толкова голям успех, че след няколко етапа на придобиване на дялове днес компанията е 100% собственост на eBay. Основните предимства на системата са приятният интерфейс, богатата функционалност и лесна употреба. Към момента Magento е свалена над 4 милиона пъти, а мобилната версия на платформата, позволяваща създаването на пълноценни мобилни приложения за продажби, също увеличава броя на потребителите си.
WordPress
Започнала своето развитие като система за пускане на блогове, WordPress през последните години се разви като мощна платформа за създаване на богати на функции уебсайтове. Тя е с отворен код и разполага с огромен набор от безплатни или платени дизайнерски теми и функционални модули (плъгини). Подходяща е както за фирмени уебсайтове, така и за медии, портали и други уеб проекти. А нарастващият брой плъгини за електронна търговия правят тази платформа подходящо решение за лесно и ниско бюджетно стартиране на онлайн магазин. Някои от тях са: Ecwid – безплатна Ajax – базирана софтуерна добавка, която е изключително лесна за инсталиране и поддръжка; eShop – също безплатен плъгин, позволяващ превръщането на вашия WordPress сайт в пълноценен онлайн магазин; WP e-commerce – един от най-използваните модули за WordPress онлайн магазини, който разполага със значително повече функции от изброените по-горе и позволява създаването на всякакви сложни проекти за електронни продажби.
Summer Cart
Това е българска платформа за онлайн магазини, създадена от фирма Мирчев Айдиъс през есента на 2008 г., за да предложи на българските компании алтернатива на чуждестранните решения в този сегмент. Решението е платено, но сумата е значително по-ниска в сравнение с разработката на къстъмизиран онлайн магазин по конкретно задание. В сравнение с международните open source системи, то предлага корпоративна поддръжка, по-лесно е за използване и е локализирано за българския пазар (по отношение на валути, език, интеграция със системите на местни куриерски фирми и т.н.). Позволява създаването на уникален дизайнерски темплейт, както и интеграция с Facebook, включително създаването на магазин в самата социална мрежа. След пускането на версия 4.0 на платформата в края на 2010 г. тя вече е интегрирана и с най-популярните български продуктови търсачки, а освен това позволява на търговците да предлагат бонус точки на своите клиенти. Друго предимство на Summer Cart е, че системата е оптимизирана за продажба и на дигитално съдържание – софтуерни програми, музика и филми. Към момента тя има около 1500 инсталации, включително някои големи проекти за български ритейл вериги, както и за македонския телекомуникационен оператор One Telecommunication.
Изборът на платформа за онлайн магазин зависи от бюджета и целите на проекта, от функциите, които потребителят иска да има той и разбира се от това – какви са неговите собствени познания в сферата. Добрата новина за малкия бизнес е, че разнообразието от безплатни или много достъпни системи вече позволява на всяка фирма да се сдобие със свой магазин в интернет, извличайки предимства от възможностите на глобалната мрежа.
Автор: Александър Александров