Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | November 26, 2020

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

Пазаруването онлайн е редовен навик за почти половината активни в интернет българи

Пазаруването онлайн е редовен навик за почти половината активни в интернет българи
Petya Dimitrova

Онлайн пазаруването става все по-популярно сред активните в интернет българи – независимо какви са продуктите, които купуват, само 7% от потребителите казват, че никога не пазаруват онлайн. Почти половината от респондентите пазаруват през интернет поне веднъж месечно. Особено в това време на продължаваща пандемия от Ковид-19, електронното пазаруване може да бъде удобен начин да се спазва социална дистанция и да се пазарува безопасно. Въпреки това само 17% от пазаруващите в интернет казват, че сега купуват онлайн повече, отколкото преди пандемията. За 7 от 10 българи, които пазаруват електронно, потребителските онлайн навици не са се променили в тези времена. Анкетираните купуват онлайн най-често дрехи, малки електроуреди и обувки. Те обикновено плащат при доставката на поръчката (лично).

Проучването е проведено от Нилсен Адмосфер България и Български национален панел сред извадка от 500 респондента на възраст 15+, част от онлайн населението в страната.

Почти половината интернет потребители в България пазаруват онлайн поне веднъж месечно. Други 22% пазаруват в интернет около веднъж на всеки три месеца. Приблизително една четвърт от хората купуват през интернет по-рядко и едва 7% – никога. Няма значими различия в честотата на онлайн пазаруването при мъжете и при жените. При възрастовата група 45-54 годишни има по-силна тенденция да се пазарува по-често онлайн.

Тази година е особено интересно да се разгледа как навиците на хората за електронно пазаруване са се променили по време на пандемия от COVID-19, когато има многобройни ограничения или неудобства, свързани с личното пазаруване. Един от резултатите от проучването е, че близо една трета от респондентите в интернет са променили навиците си за онлайн пазаруване по време на пандемията. По-конкретно – 17% казват, че пазаруват електронно повече от преди пандемията, но от друга страна 14% твърдят, че пазаруват по-малко. Жените са по-склонни да пазаруват онлайн в сравнение с мъжете (21% срещу 13%) и тази тенденция е също по-очевидна във възрастовите групи 45-54 годишни и 15-34 годишни. За 69% от анкетираните, които обикновено пазаруват онлайн поне от време на време, пандемията не е променила нищо – те пазаруват приблизително по същия начин, както преди пандемията.

Във връзка с темата за общите навици за пазаруване онлайн в проучването респондентите бяха попитани и кои продукти купуват най-много в интернет. Това са: дрехи и аксесоари (48%), малки електроуреди (37%), обувки (36%), книги (29%) и електронни устройства като лаптопи, телевизори, смартфони и др. (27%).

Когато става въпрос за купуваните продукти, има няколко повече или по-малко значими разлики при различните социално-демографски групи. Например, жените пазаруват много повече дрехи и аксесоари, но също и детски играчки, обувки и козметика. Мъжете са по-склонни да купуват електронни устройства като лаптопи, смартфони и др., както и малки електроуреди, авточасти или продукти за спорт и отдих.

Що се отнася до избора на начин за плащане на онлайн поръчки, мнозинството анкетирани предпочитат да плащат лично при доставка (79%), а 14% плащат с кредитна или дебитна карта (над 45-годишните правят това повече от по-младите респонденти). Само 3% правят банков превод и същият процент използват услугата PayPal за заплащане.

В проучването респондентите бяха попитани и за някои специфични стратегии за онлайн пазаруване. Резултатите показват например, че 47% от анкетираните, които купуват в интернет, предпочитат да пазаруват без регистрация, когато това е възможно. 40% използват само проверени или надеждни електронни магазини, като това е особено важно за мъжете. Също така 28% от анкетираните никога не плащат своите поръчки онлайн с кредитни или дебитни карти. 10% използват само специално определен имейл адрес при регистрация в електронен магазин, те не използват личния си или служебен имейл адрес. Това отново се отнася повече за мъжете, отколкото за жените.

Добави коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.