През 2011 г. годишният оборот на голяма част от фирмите от спедиторския и логистичен бранш е достигнал нивата от предкризисната 2008 г. Това сочат резултатите от анкета на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС), проведена сред членовете на асоциацията. Данните бяха представени от зам.-председателя на НСБС Иван Петров на пресконференция преди началото на форума "България в сърцето на европейската логистика", който се проведе в София с участието на водещи експерти от международни логистични организации, Световната банка и представители на български държавни институции.
В НСБС членуват 83 компании, които покриват целия спектър на спедицията и логистиката, извършват над 2/3 от международните спедиторски услуги, реализират над половината от приходите и 83% от брутната печалба в спедиторския бранш. Сред членовете са 23 компании с чуждо участие, включително поделения на почти всички мултинационални спедиторски компании в България.
78% от участниците в допитването потвърждават, че бизнесът им през 2011 г. е ускорил обороти и обемите на транспортираните стоки са сравними с тези преди кризата. "Данните са обнадеждаващи предвид факта, че транспортният и логистичен сектор е един от "маркерите" за цялостното развитие на икономиката. Състоянието на този бранш не само дава значителна представа за тенденциите при производителите и търговците и за развитието на останалите икономически сектори, които ползват услугите на транспорта и логистиката за осъществяване на собствения си бизнес, но и нещо повече – той играе роля на изпреварващ индикатор за тенденциите. Свиването на обема на превозите предшества общата икономическа криза, а ръстът на транспортните услуги е белег за излизане от рецесия", коментира Иван Петров.
Най-голям принос за ръста в оборота на логистиката имат компаниите от фармацевтичния сектор, промишлеността, металургията и енергетиката. Значително са нараснали също така обемите на транспортираните суровини и строителни материали, както и транзитът на суровини, посочват компаниите от бранша. Въпреки положителните резултати, част от мениджърите са все още предпазливи в оценките си, че тенденцията е трайна.
Данните сочат още, че изминалата 2011 година не е била белязана от фалити или сериозни размествания в логистичния бранш. 15% от фирмите са направили значителни инвестиции, а други 15% планират такива през следващите 12-18 месеца. В допълнение през изминалата година половината компании от сектора са вдигнали заплатите на служителите си с 20%. За 2012 година всяка втора фирма планира да наеме нови служители, а едва 2% от отговорилите заявяват, че ще правят съкращения.
"Развитието на логистиката е ключов елемент от конкурентноспособността на всяка държава", коментира на пресконференцията Моника Алина Мустра, представител на Международния отдел на Световната банка. Мустра оглавява екипа на Световната банка, който от 2007 г. изготвя Индекс на логистичните услуги (Logistics Performance Index – LPI), обхващащ над 150 държави от цял свят. "Данните от анализа идентифицират основни проблеми и могат да бъдат от полза при формирането на приоритети и реформи от страна на управляващите", допълни още тя.
Марко Соржети, генерален директор на Международната федерация на спедиторските сдружения (ФИАТА), и Николете ван дер Ягт, генерален директор на Европейска асоциация за спедиторски, логистични и митнически услуги (КЛЕКАТ), подчертаха важността на представителството на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика на най-високо ниво в двете организации, което подпомага членовете на асоциацията в получаването на експертен опит и прилагане на международните изисквания и стандарти. "Логистичният сектор е един сериозните генератори на Брутния вътрешен продукт, значимо влияние за останалите икономически сектори, от тази гледна точка в България има значителни резерви за развитие", заяви от своя страна Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика.
Представителите на спедиторския бранш виждат бъдещето най-вече в активното включване на превозите за и от България, както и транзита през страната, в европейската система на мултимодален транспорт, на която спедиторът е организатор и интегрира в обща транспортна верига превозите по море, река, шосе, жп и въздух. Компаниите от сектора планират активно ориентиране към комплексното обслужване на веригата на доставките на своите клиенти, тъй като все повече товародатели ще възлагат на спедитора си не само транспорта на своите стоки, но и тяхното складиране, обработване, опаковане, етикетиране и дистрибуция. Към 2012 г. близо 1/3 от членовете на НСБС вече извършват комплексни логистични услуги за своите клиенти, посочват от асоциацията.