„Когато имате бизнес идея, не се съмнявайте, че можете да я осъществите“, категоричен е собственикът и изпълнителен директор на производителя на алуминиеви капачки Херти АД Захари Захариев. Той разказа за пътя на компанията от микропредприятие до компания в топ 10 десет в света в производството на капачки в рамките на бизнес форума My Success – Балкански форум за добри практики.
„Започнахме не от нулата, а от под нулата, това бяха първите години след 1989 г.“, каза Захариев, създал заедно с двама свои партньори фирмата през 1992 г. Към момента Херти АД реализира оборот в рамер на 30 млн. лв. годишно, доставяйки готова продукция в 35 страни на 5 континента. „След старта обаче идва основното предизвикателство – да намерите партньори за реализацията на идеята си“, сподели още той.
„Излизайки на чуждите пазари, ние разбрахме, че не сме конкурентоспособни, защото предлагаме само 2 продукта. Това наложи да инвестираме в ключови дейности от производствения цикъл на крайния продукт, за да можем да отговорим на предизвикателствата на крайните клиенти. Няма как да отговаряш на нуждите на един сериозен клиент, ако не диверсифицираш продуктовата база“, сподели мениджърът. Именно затова, компанията започва да предлага всички размери капачки, използвани на световно равнище, придобивайки необходимата конкурентоспосбност.
„Това е един процес, който отнема години, и всичко това върви с постоянни иновации“, уверен е предприемачът.
“Търсете взискателни и претенциозни клиенти, те са двигател за развитие на бизнеса“, препоръчва той. В първия момент това изглежда плашещо, но на нас ни коства само няколко години да станем основни доставчици на световните лидери“.
„Не се страхувайте да правите трудни решения“, съветва още Захариев. Той препоръча участието в изложения, където и да са те, независимо, че първоначално инвестицията изглежда неоправдана. „Участията ни в междунаородни изложения винаги са завършвали с придобиването поне на един нов клиент“.