„При играчките модата се сменя много по-често в сравнение с например търговията с дрехи и козметика. Хората не купуват детски стоки импулсивно, при тях покупките са обмислени – или по повод, или във връзка с раждането на дете, например“, сподели Явор Николов, член на Борда на директорите на веригата за детски стоки Хиполенд. Той представи най-добрите търговски практики на компанията в рамките на бизнес форума My Success in Retail.
Пазарът на детски играчки е особен и много силно дисциплиниран както благодарение на регулациите на Европейската комисия, така и на взискателността на потребителите. А самите те си влияят силно чрез комуникиране в онлайн общностите.
Кризата не се отразява добре на продажбите на стоки за децата, като има спадове почти във всички показатели. При оборотите има отчетен 36% спад, 6.67% спад на цената, над 20% спад на потребителите за 2011 г. Въпреки това, според Явор Николов, компанията си поставя за цел растежа по време на криза благодарение на ниски разходи за логистика, административен екип и т.н. Също така, развитие налагат и отношенията с големите търговски вериги, които изискват наемателите им да са пазарни лидери.
„Не се притеснихме да затворим стари магазини, за да отворим други в новите търговски центрове, или да развиваме старите“, коментира Николов. По думите му, тези решения изискват разходи, но резултатите вече ги оправдават. Необходимо е и запазването на бюджетите за маркетинг и по-ефективното им използване, препоръчва още той.
Според мениджъра от ключово значение е опазването на марката, но също така и експериментирането с нея. По отношение на персонала, той е на мнение, че не е препоръчително да се пести и да се освобождават много хора. Затова и компанията инвестира в обучения на служителите си.
„Най-хубавият магазин винаги трябва да бъде новият, винаги трябва да се стремим да направим нещо по-добро“, уверен е Николов.