Пилотната сграда от първия спекулативен проект в сегмента на логистичните площи East Ring беше отдадена в началото на годината. Инвеститорът Glorient подписа с водещ дистрибутор на следпродажбено обслужване на автомобили. Сделката е за наем на цялата първа фаза с обща площ от 6 400 кв.м.
„В района на София делът на незаетите площи падна отново под 3%”, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър Индустриални и логистични площи във Forton, ексклузивен агент по отдаването под наем на проекта. „Гладът за складови площи с високо качество е осезаем и те намират наемателите си изключително бързо. Сделката в East Ring ясно потвърждава, че срокът за реализация на клас А логистични площи е намалял до минимум. Скоростта, с която тази площ беше реализирана, е ясен знак към инвеститорите да стартират нови проекти или да размразят старите”, допълва Гюрджиев.
Като потвърждение на тези думи от инвеститорa Glorient обявиха, че стартират изграждането на втората фаза на проекта с нови 6 400 кв.м складове и офиси, които ще излязат на пазара през последното тримесечие на 2015 г.
„Анализирайки текущите логистични запитвания и предлагането на качествени складови площи от другата страна, можем да обобщим, че успех ще имат по-агресивните инвеститори, които ще се възползват от рекордно ниското предлагане и ще оберат по-интересните клиенти с проекти, които ще излязат на пазара в следващите 12-18 месеца. По-консервативните инвеститори ще продължат да залагат на built-to-suit проектите, които също имат своя резон и са най-разпространени в последните 3 години“, допълва Гюрджиев.
По думите му, пазар и търсене от страна на наематели безспорно има, но то е концентрирано основно върху наистина добрите проекти, които са качествено изградени и професионално управлявани.
„Ограниченото предлагане вече тласна цените на някои първокласни логистични площи нагоре и в момента квадратният метър в качествен проект струва около 4 евро месечно при 3.5 – 3.75 евро през изминалата година. Същевременно регистрирахме видим ръст на запитванията за над 3 000 кв.м на едно място. Тези наематели обаче няма как днес да открият желания от тях проект, защото той на практика липсва на пазара”, казва още Гюрджиев.
По думите му, освен за активизирането на логистичния сектор, можем да говорим и за стабилен ръст в търсенето на производствени площи от страна на индустриални производители, които избират България като нова дестинация за своите предприятия или разширяват вече съществуващи мощности.
В края на 2014 г. се сключиха няколко сделки, сред които продажба на фабрика в Перник, където скоро ще започне производство на морско спасително оборудване. Друга сделка е тази за обект във Видин, където търговска площ ще бъде преустроена в производствен цех, в който ще се произвеждат текстилни продукти за водещи световни модни марки. „В момента няколко от световните гиганти в аутомотив сектора разглеждат България като място за бъдещи инвестиции и разкриване на нови производствени мощности”, казва още Гюрджиев.