Българския износ за ЕС със сериозен спад през първите два месеца на 2012 г.

chartdown

През януари и февруари 2012 г. износът на България за основния й търговския партньор – държавите от ЕС, се е свил с 8.1% спрямо същия период на 2011 г. до 3.3 млрд. лв. За февруари спадът на експорта на годишна база е дори по-висок – 8.9% до 1.6 млрд. лв., отчете Националния статистически институт (НСИ).

Основните търговски партньори на България са Германия, Италия, Румъния, Гърция и Франция,  които формират 66.0% от износа за страните - членки на ЕС. Най-значително нарастване се наблюдава в износа за Словения и Литва, а най-голям спад е регистриран при стоките, изнесени за Люксембург и Португалия.

В същото време се наблюдава ръст на вноса у нас на стоки от европейския пазар, който възлиза на 6.7% за изследвания период. Общата стойност на внесените стоки е 4.1 млрд. лв., като най-голямо увеличение се наблюдава при импорта на продукти от Кипър, Люксембург и Нидерландия. Най-значително е намалението на вноса на малтийски и финландски стоки.  През февруари 2012 г. вносът на България от страните - членки на ЕС, се увеличава с 11.6%  спрямо същия месец на предходната година и достига 2.1 млрд. лв.

Външнотърговското салдо  (износ FOB - внос CIF) на България с ЕС за периода януари - февруари 2012 г. е отрицателно и възлиза на 709.4 млн. лева. По цени FOB/FOB (след елиминиране на разходите за транспорт и застраховки при внос на стоки) салдото също е отрицателно  в размер на 520.0 млн. лева.

От статистиката става ясно, че износът на България за ЕС е намалял в по-голямата част от производствените сектори, като най-голямо намаление се наблюдава в секторите „Минерални горива, масла и подобни продукти” и „Необработени (сурови) материали,  негодни за консумация  (изкл.  горивата)”. Най-голям ръст е отбелязан в секторите„Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход”и „Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн”.

Данните за намалелия износ кореспондират с отчетеното свиване на българското промишлено производство през първите два месеца на новата година. През март обаче индустрията отново тръгна нагоре, което може и да се окаже положителен сигнал за увеличение на поръчките от външните пазари.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.