Нови и революционни възможности на изкуствения интелект (AI) се появяват бързо - всъщност толкова бързо, че следващата вълна, на AI агентите, вече настъпва дори преди чатботовете и копилотите да достигнат версия 2.0.
AI агентите са ново поколение все по-мощни базови модели, които действат като операционни системи за автономни, предприемащи действия. Те са способни да разсъждават по-добре и да вземат решения, както и все по-усъвършенстваните чатботове и копилоти.
През следващото десетилетие тези напълно автономни флоти от агенти и роботи може в крайна сметка да променят вертикалите, силно зависими от човешкия капитал, и да предизвикат революция в корпоративната ефективност, която да трансформира глобалната икономика, според доклад на The Bank of America Institute.
Възможностите напредват с такава скорост, че AI агентите могат да изпълняват цялостни софтуерни инженерни задачи, да отговарят на обаждания на клиенти или да резервират следващата ви ваканция. Робот би могъл да извърши прецизна операция, да сглоби превозно средство или да сервира преди много корпоративни пилоти изобщо да стигнат до употреба.
Ускорено корпоративно приемане
Предприемащите действия агенти, способни да изпълняват отворени задачи, са все още незрели. BofA Global Research обаче очаква корпоративното приемане на чатботове и копилоти да се ускори през следващите 1-3 години, тъй като възможностите им се подобряват и случаите на използване се разширяват.
Вълната от AI агенти може да предизвика ускорено разработване и внедряване на базирани на AI приложения, както и индустриални и търговски роботи по-рано от очакваното.
Възможно е и да се доближаваме до супер цикъл на иновации, в който все по-мощните модели произвеждат все по-мощни приложения, които, на свой ред, стимулират допълнителен напредък на модели и възможности на приложението им.
От стажант към докторант
Само допреди година чатботовете за генерализирани задачи и копилотите бяха на ниво студент стажант. Днес обаче те демонстрират интелигентност на ниво доктор по някои задачи. Например функционалност от Anthropic позволява на моделите да имитират начина, по който хората използват компютри.
Засега обаче производителността на AI остава далеч под тази на средностатистически човек, който изпълнява задачи, свързани с обслужване на клиенти.
Напредъкът на изкуствения интелект може да не отприщи изкуствения суперинтелект (ASI) скоро, но възможностите на агентите и случаите на употреба вероятно ще бъдат по-трансформиращи от тези на чатботовете и копилотите и могат да се подобрят и разширят бързо. Изчислителният капацитет се увеличава 2-3 пъти годишно без допълнителни разходи или консумация на енергия.
Трансформация на труда
Възприемането на такива инструменти може да се ускори в индустрии като контактни центрове, софтуерно инженерство и маркетинг с цел спестяване на разходи. Това ще създава и все повече нови професии. Към 2018 г. например приблизително 60% от работните места в САЩ са били в професии, които не са съществували през 1940 г., което илюстрира динамичния характер на икономиката.
Новите работни места, произтичащи от най-новата вълна на AI обаче, е малко вероятно да се появят достатъчно бързо, смятат анализаторите. Разгорещяват се дискусиите за това как изкуственият интелект може да превземе професиите на хора със знания. Констатациите от академична статия показват, че работните места, свързани с писане и кодиране, в глобална платформа за свободна практика, вече са намалели с 21%.
Професионалните и творчески занимания на бъдещето може и да нямат голяма прилика с това как изглеждат днес заради AI. Далеч по-малко се обсъжда обаче как технологията може да наруши пазара на физически труд.
BofA Global Research очаква нововъзникващите роботизирани възможности да разширят потенциалните смущения при обслужването на клиенти, създаването на софтуер, маркетинга, различните медицински помощници, строителството, ресторантьорството, транспорта.
Всъщност роботите вече са до голяма степен интегрирани в индустриалните процеси. Amazon и DHL Supply Chain например използват десетки хиляди роботи, някои от които могат да разтоварват кутии с два пъти по-висока скорост от тази на хората и да обработват пакети с 25% по-бързо.
Предстои да видим потенциалния импулс на хилядите иновативни AI стартиращи компании, които не са обременени от необходимостта да поддържат наследена инфраструктура и могат да се мащабират бързо без пропорционално увеличаване на броя на служителите. Те могат да стимулират създаването на нови бизнеси през следващите 5-10 години, които въвеждат нови услуги с вертикални AI базирани приложения.
Как да развивате екипа си, за да се адаптират организациите към бурните промени в технологичния сектор? Как съвременният изкуствен интелект променя икономиката и живота на хората? Какви са добрите практики при приложението на изкуствен интелект в бизнеса? Всичко това и още ще научите на AI Innovation Summit! Повече за конференцията, програмата и лекторите можете да научите ТУК.