Три стъпки за подобряване на устойчивостта на веригата на доставки

Три стъпки за подобряване на устойчивостта на веригата на доставки

Геополитическият, регулаторният, екологичният и социалният натиск през последните години създадоха предизвикателства пред специалистите по веригата на доставки. Съображенията относно декарбонизацията, отговорните социални практики, вариантите за непредвидени ситуации и непрекъснатостта на бизнеса са насложени върху по-традиционните приоритети, свързани с ефективността.

Въпреки че стабилността и устойчивостта на веригата на доставки са отделни понятия, и двете се превръщат в задължителни атрибути, пишат от Deloitte за WSJ. В по-сложната среда и все по-непредсказуем климат неуспехът да се вгради устойчивост във веригата на доставки може да застраши дългосрочното оцеляване на организации в различни сектори и географски райони.

Превеждането на теорията в практика е най-голямото предизвикателство и много организации все още са на много ранен етап на ангажиране с двете концепции съзнателно. Сложността се увеличава заради непосредствените финансови разходи, свързани с дейностите и решенията за повишаване на устойчивостта, които са особено трудни в настоящия икономически климат.

Предизвикателствата обаче не трябва да възпират организациите. Устойчивостта и издръжливостта на веригата на доставки вероятно ще останат ключови фокусни точки за потребителите, инвеститорите, регулаторите и конкурентите, което оправдава инвестициите и приоритизирането в дългосрочен план.

Подход в три стъпки - стратегическо мислене, използване на синергии и смекчаване на компромисите между стабилност и устойчивост и инвестиране в технологии за подобряване на прозрачността и проследимостта, е ефективен за подобряване на веригата на доставки.

Приложете стратегическо и многоизмерно мислене, за да погледнете отвъд непосредствените и очевидни тенденции

Скоростта на промяната може да наложи организациите да реагират на огромен брой развития наведнъж. Това може да означава, че организациите се люшкат драматично между усилията за оптимизиране на устойчивостта на веригата на доставки и нейната сигурност. В резултат на това някои организации могат да се окажат заклещени в безкрайна игра на "удряне на камък", като се опитват да контролират търсенето и след това го забравят, когато се появи ново търсене.

В настоящия климат на икономическа несигурност някои организации могат да изберат да се откажат от ангажиментите си за устойчивост в полза на намаляване на разходите. Според доклад на Deloitte UK обаче потребителите възприемат по-устойчиви навици за пазаруване по време на икономически спадове, като закупуване на по-трайни продукти или продукти за многократна употреба. Признаването на тази реалност може да позволи на организациите да се адаптират към очакванията на потребителите, без да пренебрегват устойчивостта. Това може да стане с целево финансиране на инициативи за "дизайн за издръжливост" и програми за ремонт и поддръжка на продукти.

Несъответствия между ангажиментите за устойчивост и поведението на организациите заради икономическия климат е сигнал за т.нар. "зелено измиване", което потенциално може да навреди на репутацията и доверието в марката. Използването на дългосрочно, многоизмерно и стратегическо мислене може да предпази от реакционни дейности с отрицателни ефекти върху устойчивостта и издръжливостта на веригата на доставки.

За да се опитат наистина да изпреварят кривата, организациите трябва също така да погледнат отвъд непосредствените тенденции към дългосрочните последици. Въпреки че е невъзможно да се предвиди всеки резултат, организациите трябва да фокусират стратегията си върху дългосрочното мислене.

Приемете интегриран подход към устойчивостта и издръжливостта на веригата за доставки

Оптимизирането на веригата на доставки зависи от задълбоченото разбиране на връзката между устойчивостта и стабилността. Според скорошно проучване някои мениджъри на веригата на доставки смятат, че това са отделни понятия, а други - че те са в конфликт и се налагат компромиси.

Признаването на синергията между устойчивост и стабилност може да помогне за пренастройване на тези възприятия. През призмата на взаимното укрепване устойчивостта и издръжливостта се трансформират от противоположни крайни цели в еднакво важни атрибути в едно партньорство. За да работи партньорството, организациите трябва да имат предвид приоритетите, ограниченията и толерансите на всяка концепция.

Организациите могат да включат приоритетите за устойчивост в рамката на стратегията за устойчивост, като вземат предвид потенциалното въздействие, което избраните решения ще имат върху екологичните и социалните цели. Ако това се направи правилно, може да стане ядро на бизнеса.

Например предприятие за луксозни стоки, което се ангажира да стане компания с нулеви отпадъци до 2040 г., може да определи екологично чистото изхвърляне на отпадъци (страничен продукт от процеса на производство на облекло) като една от своите критични услуги. Това действие вгражда целите, свързани с устойчивостта, в бизнес стратегията.

Проучването на Deloitte Global за управление на риска от трети страни за 2022 г. идентифицира структурното разделяне като пречка за ефективното управление. Това е само един от многобройните компоненти, които са в основата на операциите по веригата на доставки. Това откритие показва необходимостта от холистична преоценка на това как различните функции в една организация си взаимодействат. Чрез интегриране на процеси, обединяване на данни в главни системи и насърчаване на редовна комуникация между екипи и канали за управление организациите могат да насърчат стратегическото привеждане в съответствие и да избегнат разединението.

Все пак дори вътрешно оптимизираните организации се сблъскват със случаи, които налагат компромиси между устойчивостта на веригата на доставки и нейната стабилност. Пред лицето на противоречиви приоритети е важно да се работи за постигането на задоволителен компромис, подкрепен от анализ на въздействието и компенсиращи действия за смекчаване. Тук контролът и лидерството са критични.

Инвестирайте, за да подобрите прозрачността и възможността за проследяване

Без достатъчна прозрачност организациите не разполагат с достатъчно информация, за да осмислят съществуващите взаимоотношения и съответните рискове или възможности за подобрение, свързани с устойчивостта и стабилността на веригата на доставки. Осветляването на взаимозависимостите е важна отправна точка за всички следващи дейности.

Сложността изисква точни данни в реално време и прозрения за местоположението на продукта, допирните точки и трансформациите, осигурени от технологии за проследяване на продукта (от произхода му, до неговия географски производствен път).

Прозрачната мрежа позволява на организациите да идентифицират доставчици, които биха могли да представляват социален и/или екологичен риск. Познаването на съществуващите допирни точки в производствения път е фундаментално, не само за подпомагане на защитата на стоките от фалшифициране и общностите срещу социално-екологични щети, но и за подпомагане идентифицирането на неефективността и позволяване на по-точно планиране на сценарии и по-гъвкави реакции. От тази гледна точка инвестирането във видимост в реално време е мощна възможност за потенциално подобряване на цялостното здраве на веригата на доставки.

Зелените технологии и кръговата икономика са в основата на зеления преход, възприет от Европейския съюз като стратегия за трансформиране на икономиката в отговор на климатичните промени и като инструмент за подобряване на ресурсната ефективност. На конференцията "Зелена трансформация: Кръгова икономика и устойчиво развитие - хора, материали бизнес модели" ще научите повече за добрите практики за внедряване на устойчивост в бизнеса и администрацията. Повече за събитието можете да научите на сайта му!

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.