Димитър Стаматов има повече от 20 години опит в маркетинга. Понастоящем заема водеща позиция в маркетинга на кулинарни продукти в "Белла България". Преди това е бил маркетинг мениджър в Japan Tobacco International Bulgaria и Quadrant Beverages, франчайзър на напитките на PepsiCo. За постижения в областта на маркетинга има присъдени четири награди Effie, две от които златни.
Рекламата е убеждаване. Кои са най-силните аргументи, които ще накарат потребителя да се реши на покупка?
Това, което е сигурно, е, че потребителят следва да бъде "добронамерено асистиран" в решението си за покупка и целта на рекламата е комуникация в процеса на вземане на това решение. Потребителите са различни и изучаването на нагласите, възможностите и поведението им следва да доведе до въпроса кои аргументи да бъдат изтъкнати при вземането на решение. Има потребители, за които цената е основен фактор, при други е качеството, при трети - вкусовите качества, други се фокусират върху модата и иновативността. Факторите са доста дълъг списък в зависимост от продукта.
Очевидно брошурите на ритейлърите се фокусират върху цената, докато луксозните брандове комуникират качество. Преди 10 години имаше кампания на "Шанел", при която витрините на бутиците бяха скрити с тежки черни кадифени завеси. Предизвикателно, ексцентрично и дръзко, защото брандът е с безкрайна разпознаваемост като луксозна марка в сърцата на своите клиенти и подобен (анти) рекламен "тийзър" води до увеличаване на трафика.
Убеждаването или по-точно комуникацията следва да се насочи към правилните таргет групи, чиито нужди продуктът ще удовлетвори, а информацията да насочва вниманието към елементите, които са ключови за вземане на решението за покупка.
Как се променят рекламният бизнес и комуникационните решения в зората на изкуствения интелект?
Изкуственият интелект променя правилата в много посоки и има области, където е навлязъл в голяма степен - проучвания, анализ на данни, ситуации, в които има повтарящи се действия. В нашия рекламен бизнес навлиза също с голяма бързина и има примери за създаване на пълноценни брифове. Когато говорим обаче за измислянето на абсолютно нови творчески идеи и концепции, все още не можем да кажем, че има успех в това отношение.
Разбира се, стоят доста интересни въпроси в посока на установяване на политики за използване на AI, авторските права и пр. Европейската асоциация на рекламните агенции излезе със специално становище по тези въпроси, което може да бъде видяно тук. Бих обобщил, че в точката на настоящо развитие на AI за рекламния бизнес той може да бъде възприеман и използван като много удобен инструмент като други, с които работим.
Нарастват или намаляват средствата, които компаниите отделят за реклама (не в абсолютна стойност, а като относителен дял от разходите)?
Увеличение на инвестициите в реклама има както като относителен дял от приходите, така и от разходите. Причината е, че влиянието на дигиталните медии расте с двуцифрени ръстове през последните години. По прогнозни данни на БАКА дигиталните медии са над 200 млн. лева през 2023 г., а очакванията са да надхвърлят 250 млн. лева до края на 2025 г.
И тази година сте част от студентското състезание "Рекламна академия" като ментор. Какво е нужно да демонстрира отборът, за да завоюва златото?
Като ментор имам удоволствието да съм бил част от отбор-победител. Наистина емоцията и гордостта са огромни. Състезанието е сериозно и победата е престижна и сладка. Вековната мъдрост казва "По дрехите посрещат, а по ума изпращат". От една страна, подготвената от отборите презентацията на казуса следва да е интересна и впечатляваща, но определено по-важна е дълбочината на анализа, инсайтите и как идеите, до които е достигнал отборът, ще бъдат превърнати в бизнес решения и комуникационна кампания. Журито е съставено от безспорни професионалисти в нашата област, които търсят интересни идеи и действително ще уважат проявена иновативност и интересен творчески подход.
С какво се отличава новото поколение комуникатори?
Те са изправени пред предизвикателствата на деня: постоянно променяща се комуникационна среда, изтласкване на креативността за сметка на рационални решения, висок стремеж на инвеститорите за ефективност на комуникацията. "Новото поколение" е отлично информирано, много по-склонно да използва дигиталните канали, по-дръзко при комуникационните решения, отличава се с гъвкавост и ентусиазъм.
Ако трябва да дадете един съвет на участниците, какъв би бил той?
Великият пътешественик и изследовател Марко Поло е казал "Неопитността пази". Ето защо в това истинско предизвикателство, наречено "Рекламна академия", най-важно е участниците да се включат с пълна доза енергия и ентусиазъм, без да мислят за дългия и сложен път, който предстои.