Оживление на пазара на ваканционни имоти

second-home-4

Пoлитическите катаклизми, които се разразиха в последните месеци в Украйна и Русия няма да повлияят на пазара на ваканционни имоти у нас, показва прогнозата на компания Green Life за пазара на ваканционни имоти. Експертите очакват силна 2014 г, като очакваният ръст в активността е от 5 до 10 %.

От ваканционните имоти, тези по морето за силния сегмент, смята Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life. Пазарът е по-активен спрямо миналата година, а тенденциите в летните курорти недвусмислено говорят за разкриване на нови възможности за развитие.

Още преди няколко месеца се усети отчетлива тенденция на интерес не само към класическите дестинации - по-големите градове и курорти на Черноморието Варна, Бургас, Слънчев бряг, но и към малки градчета като Поморие, Созопол, Царево, казва Петров.

Едва 10% от сделките с имоти са били в зимните курорти през този сезон. От компанията отчитат, че активността е била по-скоро резултат от вторичен пазар, който формира около 90% дял от общия. Предпочитаните от клиентите дестинации отново бяха водени от Банско, като интерес е имало и към Пампорово и Велинград, заради комбинацията от СПА и планина.

Според Теофил Петров положителното развитие на ваканционния пазар естествено води след себе си появата на нови проекти. Днес обаче инвеститорите са много по-внимателни и проучват детайлно условията на пазара и очакванията на потенциалните клиенти. Компромисите с качеството, така често срещани преди няколко години, днес са немислими, коментират още от компанията. Няколко са новите проекти, които стартират в рамките на годината, като те се намират основно на локации като Св. Влас, Созопол, Поморие, Бяла. Новите обекти са по-скоро малки в диапазона до 100 апартамента.

Цени и клиентски профил
В първите месеци на 2014 г. цените в Созопол те са в диапазона 950 – 1 200 евро. В Поморие квадратният метър ваканционна площ в момента струва между 850 и 1000 евро. Предпочитанията на клиентите са също основно за апартаменти с една или две спални, като близостта до морето, качественото строителство и разположение, както и инфраструктурата в населеното място са сред водещите мотиви за сключване на сделка, посочват от Green Life.

Цените в Банско през този сезон претърпяват нов, макар и лек спад поради разминаванията в очакванията на продавачи и купувачи – между 400 и 450 евро струва квадратният метър в зимния курорт при 450 – 500 евро година по-рано.
Търсенето в зимните курорти беше насочено главно към апартаменти с 1 или 2 спални, като ключови мотиви за клиентите са качественото строителство, комуникативността, достъпността и качеството на пистите.

Като цяло рускоговорящите купувачи са оснoвnият контингент на пазара на ваканционни имоти. Интерес има и от английски клиенти, но без реални сделки. Според Петров това не означава на всяка цена, че англичаните ще се завърнат на българския пазар, но все пак е позитивен знак за родните ваканционни жилища.

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.