Колко важно за клиентите е доверието в изкуствения интелект?

Колко важно за клиентите е доверието в изкуствения интелект?

Използването на изкуствен интелект (AI) става все по-разпространено. Измежду нашите дигитални асистенти, чатботове, виртуални асистенти, автомобили и различни индустрии, като медицина, финанси, застраховане, производство, маркетинг и развлечения.

Изкуственият интелект е вече на практика навсякъде. AI се използва за информиране на решенията в здравеопазването, за подпомагане на клиентите при разрешаване на проблеми с обслужването, за разговори, за вземане на финансови решения, за шофиране на автономни автомобили и за подпомагане на служителите да вземат по-информирани и по-бързи решения, пише cmswire.com.

Много марки вече използват AI и ще го използват все по-често с течение на времето. Но дали техните клиенти вярват на използването на AI от тези марки?

Доверието на потребителите в AI е променливо

С последните заглавия за AI приложения, които могат да създават изображения от текстово описание, много потребители с право са загрижени, че AI може да представлява риск да бъде използван за престъпни цели, като например създаване на deepfakes. Друга тревожна новина дойде от инженер на Google, който беше уволнен, защото каза, че AI ботът на Google е разумен.

Тъй като изкуственият интелект е представен на видно място в толкова много научно-фантастични филми, обикновено с негативни конотации, много потребители се колебаят да се доверят на използването на AI в ежедневието си. В доклад от 2021 г. на YouGov 52% от респондентите посочват, че се притесняват от последиците от употребата на изкуствен интелект. Освен това много потребители вярват, че изкуственият интелект може да е заплаха за работата им.

Статия на CMSWire от 2021 г. например разкрива несъзнателните пристрастия, отразени от неуспешното използване на AI от Amazon при кандидатстване на работа в компанията. Наборът о данни показва, че по-голямата част от наетите са бели мъже. Amazon в крайна сметка се отказа от използването на AI при разглеждане на кандидатури за работа и вече разчита на човешки решения.

Също така тревожно е, че според Тимнит Гебру, основател и изпълнителен директор на Distributed Artificial Intelligence Research Institute, изследователите на компютърното зрение очевидно са показали общо пренебрежение към етичните съображения и потенциалните въздействия върху човешките права на технологиите, базирани на компютърно зрение, които се използват за гранично наблюдение, автономна война с дронове и правоприлагане.

През 2018 г. Илон Мъск, основателят на Tesla и SpaceX, заяви на конференцията SXSW: "Запомнете думите ми, AI е много по-опасен от ядрените оръжия". Той твърди, че трябва да има регулаторен орган, който да наблюдава развитието на суперинтелекта. Освен това Мъск заяви, че е "наистина доста близо, аз съм много близо до най-новото в изкуствения интелект и това много ме плаши". Много потребители биха се съгласили с него.

Въпреки това доверието на потребителите в AI, поне когато става дума за чатботове, е сравнително високо. Според доклад на Capgemini 54% от клиентите имат ежедневно базирано на AI взаимодействие с марките, а 49% от тези клиенти намират взаимодействието си с AI за надеждно.

Това доверие не се ограничава само до клиентите - служителите също се доверяват на взаимодействието си с AI. Доклад на Oracle разкрива, че 64% от служителите биха се доверили на AI чатбот, , а не на техния мениджър, а 50% са използвали AI chatbot, вместо да отидат при своя мениджър за съвет. Освен това 65% от служителите посочват, че са оптимисти, развълнувани и благодарни за своите "колеги" с изкуствен интелект. Почти 25% посочват, че имат удовлетворяваща връзка с изкуствен интелект на работното си място.

Значението на прозрачността на изкуствения интелект

Сложността на повечето приложения за изкуствен интелект и машинно обучение (ML) пречи на повечето хора да ги разберат. Дори онези, които са част от процеса на разработка, може да не са в състояние да разберат всичко, освен частта, върху която работят - AI изглежда съществува в "черна кутия" на мистерия.

Според доклад на FICO и Corinium 65% от анкетираните служители не могат да обяснят как се определят решенията или прогнозите на AI модела. Тази липса на разбиране създава съмнение и пречи на доверието. Обяснимият AI (XAI), от друга страна, е подобен на нормалното AI приложение, с изключение на това, че процесите и резултатите са лесно обясними и по-лесни за разбиране.

Сложният характер на изкуствения интелект означава, че AI взема решения в реално време въз основа на прозренията, които е открил в данните, които е подал. XAI позволява на хората да разберат как организациите използват AI и машинно обучение (ML) за вземане на решения, прогнози и прозрения и позволява на марките да бъдат прозрачни при използването на AI приложения. Това увеличава доверието на потребителите и цялостното приемане.

Проучване от 2022 г. на Forrester и InRule Technology разкрива, че 58% от респондентите се притесняват, че вредните пристрастия могат да доведат до неточни решения, намалена оперативна ефективност (39%) и загуба на бизнес (32%). Плюс това, 70% от вземащите решения са съгласни, че включването на хора във вземането на решения с AI/ML намалява рисковете, свързани с тези технологии. За съжаление, две трети от анкетираните срещат затруднения да обяснят решенията, които техните AI системи вземат, още една причина защо обяснимият AI е толкова важен.

За изграждането на доверие е жизненоважно както разработчиците, така и клиентите да разбират причините, поради които AI взема решенията и прогнозите, които прави.

Етичен AI

Тъй като AI приложенията вземат решения, които засягат поверителността, здравето, финансите, работните места, наказателното правосъдие, безопасността и цялостното щастие, етиката и разнообразието трябва да бъдат вградени в структурата на AI приложенията.

Джош Фийст, възпитаник на Масачузетския технологичен институт, главен изпълнителен директор и съосновател на Cogito, система за обучение в център за контакт с изкуствен интелект, коментира, пред медията, че отговорният и етичен изкуствен интелект трябва да бъде основен приоритет за обществото, особено с нарастващата роля, която тази технология играе в почти всички аспекти на нашите животи.

За правилното изграждане на етиката в структурата на AI тежестта пада върху бизнес лидерите на AI да обмислят задълбочено как AI влияе върху човешкия опит и да разберат къде може да проникне пристрастие. Ефективен и въздействащ AI може да се случи само когато технологиите и хората работят в симбиоза и трябва да съществува доверие, за да бъде тази връзка хармонична.

Ползите от изкуствения интелект

Потенциалът на изкуствения интелект да трансформира живота на много хора не може да бъде преувеличен. Въпреки опасенията на Илон Мъск и други, AI има потенциала да повлияе положително на живота на милиарди хора през следващото десетилетие.

Въпреки че хората са добри в творческите и страничните задачи, както и в разпознаването на модели, ние все още сме склонни да постигаме лош резултат, когато става въпрос за разпознаване на пристрастията, които се появяват в собствените ни творения. Наличието на AI на втори пилот, който синтезира с по-малко пристрастия и споделя с цялата общност, е огромен мултипликатор за продуктивността както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

Други предимства на AI включват:

Защита на поверителността на потребителите: AI може да защити клиентските данни чрез способността си да наблюдава поведението в мрежата и да отбелязва аномалии 24/7. Освен това AI може да ускори процеса на идентификация на данните, за да подобри поверителността на данните на клиентите.

Елиминиране на рутинните задачи: HR порталите за самообслужване, базирани на AI, позволяват на служителите да изпълняват сложни задачи, които изискват човешка намеса. Скоростта, с която задачите могат да бъдат изпълнени чрез автоматизация, спестява време и пари на бизнесите.

Хиперперсонализирани изживявания: Благодарение на способността на AI да обработва големи количества информация в реално време, марките могат да използват AI, за да персонализират съдържанието за всеки конкретен клиент въз основа на неговата история на покупки и модели на сърфиране в мрежата.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.