Отминаха времената, когато виртуалната и разширената реалност (VR и AR) се прилагаха само във видеоигрите. Това са технологии, които трансформират начина, по който учим, работим и се разбираме със света.
Виртуалната реалност осигурява пълно потапяне в компютърно генерирана реалистична среда. Като носи VR очила, човек може да пътува до изцяло нови светове.
През последните няколко десетилетия се наблюдава развитие в базираните на VR и AR игри. Игри като Half-Life: Alyx и Beat Sabre доказаха завладяващите приложения на VR, като позволиха на геймърите да станат техни герои и да си взаимодействат във виртуалната среда.
AR игри като Pokemon замъглиха границата, която разделя дигиталния от физическия свят, като създадоха съвременно приключенско вълнение на ежедневните места.
Потенциалът на подобни технологии обаче далеч надхвърля виртуалните трофеи. AR и VR приложенията в бизнеса трансформират няколко аспекта, като се започне от продуктовия дизайн и маркетинга и се стигне до обучението на служителите и обслужването на клиентите.
Архитекти и инженери например могат да работят върху 3D модели на сгради в някое виртуално пространство. Дизайнери могат да правят прототипи на продукти в AR, преди те да бъдат произведени физически. Това би направило проектантската процедура значително по-достъпна и много по-нагледна по отношение на визуализацията на крайните продукти.
Потапящите симулации чрез VR създават реални ситуации за обучение на служители в различни области. Именно в тази безопасна и контролирана среда експерти практикуват кацане в случай на спешност, хирурзи оперират пациенти, а пожарникари навигират в горящи къщи. Това повишава ефективността на обучението, като същевременно намалява рисковете и свързаните с тях разходи.
AR може да промени начина, по който клиентите взаимодействат с продуктите и услугите на пазара. Представете си да пробвате дрехи виртуално, докато сте в магазин, да видите как ще изглеждат мебелите в дома ви и дори да се разхождате из потенциално място за почивка с помощта на VR очила. Това, в по-голям мащаб, ще подобри ангажираността и удовлетвореността на клиентите.
Ефектите от AR и VR приложенията променят самите основи на обучението. Преживяването по време на обучение става интерактивно. Представете си, че правите дисекция на виртуална жаба или гледате пирамидите на Египет от чина си/бюрото си. AR и VR, приложени в образованието, правят абстрактните концепции конкретни.
Тази технология може да осигури превод в реално време, докато се изучават нови езици, или визуални помагала за тези, които са с различни способности. Това има огромен потенциал да направи учебната среда по-приобщаваща и достъпна за всички.
Технологията може да проектира и различни исторически събития, така че да бъдат усетени. Методологията на обучение чрез преживяване обогатява разбирането и спомага за запомнянето.
С подобрената технология бъдещето на AR и VR в арените на бизнеса и образованието става безгранично. Можем да видим по-силно креативни и трансформиращи употреби, които ще се развиват с по-нататъшното развитие на технологията.
Не липсват, разбира се, и предизвикателства. На първо място, това е цената на оборудването. Второ, създаването на висококачествен учебен материал за AR и VR изисква уникални ресурси и компетенции. Дори и с това обаче бъдещето на AR и VR, приложени в бизнеса и образованието, остава светло, тъй като технологиите се очаква да станат по-достъпни.