Блокчейн технологията се разширява отвъд трансакциите с криптовалута. Телекомуникационни компании, транспортни и логистични фирми, търговци на дребно, доставчици на здравни услуги и медийни компании използват блокчейн ежедневно за голямо разнообразие от цели.
Сега технологията идва и в сектора на дигиталния маркетинг, пише business.com. Защитниците на приложението ѝ обещават, че тя ще намали рекламните измами и ще защити клиентските данни, като има и приложение при разрешаването на реклами на сайтовете.
Блокчейн е база данни, която записва информация. Поддръжниците на технологията твърдят, че тя има две убедителни и уникални предимства пред традиционната база данни.
Блокчейн базите данни са прозрачни. За разлика от стандартната централизирана база данни или книга, множество независими страни държат копия на базата данни, които се препращат една към друга за точност. Членовете на обществеността могат да проверяват повече от една база данни, за да проверят отделен запис на данни.
Блокчейн базите данни са неизменни. Данните не могат да бъдат променяни, след като са били въведени. Ако е направена грешка, трябва да се добави нов елемент от данни към книгата, за да се сторнира предишният. И двата елемента от данни съществуват и са видими във всички копия на книгата.
Всички данни могат да се съхраняват в блокчейн. Досега основният тип данни, които записваше, бяха трансакции с криптовалута.
Ето четири начина, по които блокчейн може да повлияе на дигиталния маркетинг.
Проследяване на ключови думи
Това, което един човек вижда в Google, често е уникално за него. Резултатите, виждани от други търсещи, ще зависят от тяхното местоположение и устройството, което използват. Това поставя предизвикателство пред търговците да проследяват ранга на ключовите думи.
Ако блокчейн се интегрира в търсенето, класирането на отделни страници можеше да се съхранява в базата данни. Данните за местоположението и използването на устройството могат да се съхраняват с позицията в класирането.
Маркетолозите биха могли да използват тази информация, за да разберат какви действия трябва да предприемат, за да подобрят класирането в области и на устройства, където не се справят добре. Същите данни могат да се използват, за да се определи защо някои местоположения са включени в резултатите от Google Local Pack, а други не.
По-качествени лийдове
Потребителите, които предоставят данните си на вашата марка, вероятно се интересуват от вашата компания. Това прави много по-лесно отчитането на потенциални клиенти и реализации.
Понастоящем събирането на данни за маркетинг използва разнообразен подход. Много търговци събират данни от различни източници, събират ги заедно и провеждат кампания въз основа на това. Този метод е несъвършен и много кампании се провеждат от противоречиви или неправилни данни.
Тъй като блокчейн трансакциите са децентрализирани, търговците трябва да отидат направо при източника: потребителя. Един такъв пример е Brave, който е създал браузър, който блокира реклами. Въпреки че това не е ново, той показва реклами на своите потребители, които продава на компании чрез своите основни токени за внимание (BAT). Потребителите получават 70% от стойността на токените, докато Brave получава 30%.
Как Brave насочва реклами? Потребителите предоставят на компанията възможно най-много (или по-малко) лични данни. Рекламодателите избират аудитории от демографските данни, които Brave притежава, без изобщо да знаят самоличността на хората, които виждат кампаниите. Това може да е нов модел за бъдещето.
Инструменти за справяне с рекламни измами
Както маркетолозите знаят много добре, има чести измами в рекламата. Verasity съобщи, че до 2023 г. рекламодателите могат да загубят около 100 милиарда долара от рекламни измами. За да се бори с рекламните измами, инструментът VeraViews на Verasity използва блокчейн, за да анализира данни от първа и трета страна и да определи колко вероятно е даден потребител действително да е видял реклама.
Инструменти като тези обещават на рекламодателите, че ще плащат само за валидни гледания, а на издателите, че ще им се плаща повече и по-бързо поради скоростта, точността и неизменността на блокчейна.
Повече прозрачност за потребителите
Автентичността е жизненоважна за всяка марка, която иска да привлече за клиенти повече милениали и представители на поколението Z. Така е и с подкрепата на каузи като справедлива търговия и екологични проблеми.
Например марка топли напитки може да използва блокчейн, за да популяризира своята верига за доставки. Някой, който иска да закупи кафе с етичен произход, може да провери блокчейна на марка, която обмисля да използва, за да разбере кой отглежда зърната му и колко му се плаща. Така може да се проследи целия жизнен цикъл на кафето на тази марка - от напускането на фермата, през превоза, до изпичането и смилането.
Глобалният софтуерен сектор за дигитален маркетинг е оценен на 56,52 милиарда долара през 2021 г., според Grand View Research. Очаква се тази стойност да расте с темп от 19,1% всяка година до 2030 г. Но колко голяма роля ще играе блокчейнът в този растеж? Твърде рано е да се каже, но първоначалните признаци са донякъде обещаващи.
Бъдещето
Лидерите на пазара изглежда незасегнати от блокчейн технологията в момента. Google, Facebook и други технологични гиганти са инвестирали стотици милиарди долари за създаването на огромни демографски бази данни и добре работещи рекламни платформи. Търговското предимство от включването на блокчейн за тези компании е неясно, тъй като това би изисквало частично или пълно предаване на техния контрол.
Блокчейн може да работи за платформи от страна на търсенето на реклами и напредва в продажбата на реклами на сайтове на трети страни, подобно на бизнес модела на Google AdSense. Един от най-големите тласъци в тази посока идва от IBM и Mediaocean, които се опитват да създадат базирана на блокчейн мрежа, подобна на AdSense. Те обаче не са сами и конкуренцията в това пространство нараства.
Засега нито една блокчейн социална медийна платформа не е постигнала голям успех, а рекламодателите и издателите изглеждат доволни от статуквото. Рекламодателите не оказват значителен натиск върху законодателите да регулират допълнително съществуващите платформи за дигитален маркетинг, камо ли да ги принудят да приемат блокчейн модел. Въпреки това, тъй като технологията узрява, те могат да изберат да я приемат за потенциални спестявания на разходи.