Еволюцията на цифровите плащания и електронната търговия

Еволюцията на цифровите плащания и електронната търговия

През последните години цифровите плащания и електронната търговия претърпяха огромна промяна, като революционализираха начина, по който пазаруваме и плащаме за стоки и услуги. Електронната търговия постави началото на нова ера на онлайн пазаруване, докато цифровите плащания направиха транзакциите по-удобни, бързи и безопасни.

С навлизането на електронното банкиране и интернет през 90-те години на миналия век се появиха първите цифрови системи за плащане, припомня financemagnates.com. През 1994 г. компания, наречена First Virtual Holdings, създава първата система за онлайн плащане с кредитни карти.

PayPal стана известна като значима система за онлайн разплащания в началото на новото хилядолетие. PayPal позволи на потребителите да извършват онлайн плащания, без да предоставят на търговците информация за кредитната си карта. Това предостави на онлайн купувачите нова степен на сигурност и удобство.

Еволюцията на мобилните плащания

Към края на първото десетилетие от новото хилядолетие въвеждането на смартфони проправи пътя за мобилни плащания. Клиентите могат да използват мобилните си телефони, за да извършват плащания със системи за мобилни плащания като Apple Pay, Google Wallet и Samsung Pay.

Технологията за комуникация в близко поле (NFC) се използва в тези системи за сигурно предаване на информация за плащане от телефона към платежната система на търговеца.

Мобилните плащания стават все по-популярни през последните години. Те станаха и по-сигурни с въвеждането на биометричното удостоверяване (пръстов отпечатък и лицево разпознаване).

Възходът на електронната търговия

Първите онлайн търговски сделки са сключени през 1994 г., когато по интернет е продаден компактдиск с албума Ten Summoner's Tales на Стинг. Оттогава електронната търговия се превърна в голям бизнес, като приходите са за близо 5 трилиона долара през 2021 г.

Електронната търговия преобрази начина, по който пазаруваме, защото позволява на потребителите да купуват стоки и услуги от всяка точка на света само с няколко кликвания. Електронната търговия също така даде на фирмите нови възможности за достъп до световна аудитория, като същевременно намали режийните им разходи.

Електронната търговия се разви с появата на нови технологии и тенденции, които оформят сектора. Мобилната търговия нарасна в резултат на нарастването на мобилните плащания Платформи като Facebook, Instagram и Pinterest се превърнаха в нови канали за електронна търговия. Бизнесът вече може да продава своите артикули директно чрез социалните медии.

Моделите, базирани на абонаменти, като Amazon Prime и Netflix, стават все по-популярни. Тези модели предоставят на потребителите неограничен достъп до артикули или услуги.

Анализът на данни и изкуственият интелект сега се използват от компаниите за електронна търговия, за да персонализират изживяването при покупка за клиентите. Персонализирането и персонализираната реклама стават все по-популярни.

Електронна търговия и цифрови плащания в бъдещето

Криптовалути като Bitcoin и Ethereum стават все по-често приемани като метод на плащане. С нарастването на популярността на гласовите асистенти като Amazon Alexa и Google Assistant се появяват нови перспективи за гласова търговия. Гласовите команди вече могат да се използват от клиентите за извършване на покупки.

Разширената реалност (AR) набира популярност в електронната търговия. Преди да направят покупка, купувачите могат да използват AR технология, за да проучат как ще изглеждат нещата в тяхната среда.

В бъдеще изкуственият интелект ще играе по-голяма роля в цифровите плащания и електронната търговия. AI ще бъде използван за подобряване на изживяването на потребителите, персонализиране на препоръките и защита на системите.

Етика на електронната търговия и дигиталните плащания

Тъй като цифровите плащания и електронната търговия се развиват, има етични проблеми, които трябва да бъдат разгледани. Въздействието на електронната търговия върху малките предприятия е едно от най-сериозните безпокойства. Гигантите в електронната търговия като Amazon повлияха на традиционните физически предприятия и принудиха много от тях да затворят.

Влиянието на цифровите плащания върху финансовото включване е друго етично съображение. Въпреки че цифровите плащания направиха трансакциите по-удобни, много хора все още нямат достъп до системи за цифрови плащания. Тези, които нямат достъп до традиционните банкови институции, могат да се сблъскат с финансово изключване в резултат на това.

Етични съображения се повдигат и от използването на анализ на данни и изкуствен интелект в електронната търговия. Персонализираните предложения и насочената реклама могат да доведат до събиране на значителни количества лични данни. Съществува опасност от злоупотреби с тази информация и нарушаване на поверителността.

Какво ще е бъдещето за цифровите плащания и електронната търговия

Светът на дигиталните плащания и електронната търговия претърпя бърза трансформация през последните години, като технологичният напредък и променящото се потребителско поведение движат еволюцията на индустрията.

Ясно е, че цифровите плащания и електронната търговия ще продължат да бъдат основни двигатели на глобалния икономически растеж и иновациите.

Една от най-значимите тенденции, оформящи бъдещето на дигиталните плащания, е нарастващото приемане на мобилни плащания. Тъй като все повече хора използват смартфони и други мобилни устройства в ежедневието си, мобилните плащания стават все по-популярна опция за потребителите. Очаква се тази тенденция да продължи през следващите години, като прогнозите сочат, че мобилните плащания ще представляват значителен процент от всички цифрови плащания до 2025 г.

Друга тенденция, която вероятно ще оформи бъдещето на цифровите плащания и електронната търговия, е нарастващото значение на изкуствения интелект и машинното обучение. Тези технологии вече се използват за подобряване на откриването и предотвратяването на измами, както и за персонализиране на пазаруването за потребителите.

В бъдеще ще видим още по-усъвършенствани употреби на AI и машинно обучение в дигиталните разплащания и пространството за електронна търговия - от прогнозни анализи, които помагат на търговците на дребно да прогнозират търсенето, до чатботове, които предоставят обслужване на клиенти в реално време.

Блокчейн технологията вероятно ще играе важна роля в бъдещето на цифровите плащания и електронната търговия. Тази технология осигурява сигурен, децентрализиран начин за прехвърляне на стойност, което я прави идеално решение за цифрови плащания. Системите за плащане, базирани на блокчейн, вече се разработват и внедряват от все по-голям брой компании и е вероятно през следващите години да видим още по-широко възприемане на технологията.

Що се отнася до електронната търговия, тенденцията към онлайн пазаруване не показва признаци на забавяне. Всъщност се очаква електронната търговия да продължи да расте с бързи темпове, движена от удобството, нарастващата наличност на високоскоростни интернет връзки и нарастващия брой опции за цифрово плащане. Това ще тласне появата на повече иновативни бизнес модели, като услуги, базирани на абонамент, доставка при поискване и социална търговия.

Ако искате да научите повече за развитието на онлайн търговията, новостите в социалната търговия, приложението на изкуствен интелект в сектора и персонализацията - регистрирайте се за eCommerce Summit 2023! Конференцията ще се проведе на 4 октомври. Вижте повече за събитието тук!

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.