Най-важното, което трябва да споменем е колко е важен фасилити мениджмънта за сградите, започна своята презентация Никола Игнатов, Зам. председател УС на БГФМА. Много трудно съобщението стига до нашите управляващи и затова целта е една - да се обединим в услията си и да изведем сектора нагоре.
ФМ услугите се разделят на две - хора и организация и пространства и инфраструктура, каза Игнатов. Това са логистика, управление на бедствия и аварии, бизнесспомагателни услуги, правни услуги, маркетинг, управление на проекти и много други. В част пространства и инфраструктура - планиране на пространства и площи, енергиен мениджмънт, устойчивост и др.
Стратегиите за поддръжка за две - превантивна и реактивна поддръжка. Първата е периодична или според състоянието. Втората е само когато има нужда от ремонт, каза Игнатов.
Управлението и представяне на изпълнението е едно от най-важните условия за ФМ.Нещо, което не може да измерите, не може и да го управлявате, каза Игнатов. Ключовите показатели при изпълнението са финанси, състояние, поддръжка, достъпност, и др., подчерта Игнатов.
Тенденциите в съвременния ФМ са поддръжка според състоянието, асет мениджмънта, дигиталните и мобилните технологии, както и системното обучение, каза Никола Игнатов.
Различните типове сгради изискват и различен начин на управление, добави Зам. председателят УС на БГФМА. Всяко съоръжение изисква специфична реакция, управление, като принципи са еднакви обаче.
Все повече компании следят своите разходи по пера и се опитват да оптимизират процесите, сподели Игнатов. Много компании аутсорсват ФМ услугите. Независимо дали една компания го прави или не, няма грешен подход. Ако е способна да извършва това, необходимостта от външна компания е излишна. Преди години нямаше много лица, които могат да предоставят тези услуги, но сега вече все повече хора са способни на това. Но тук идва нещо много важно, трябва системно обучение и задълбочаване на процесите.