Мястото на маркетинга в бизнеса е на "бойното поле"

Мястото на маркетинга в бизнеса е на "бойното поле"

Автор: Иван Пантелеев, съдружник и Chief Dynamics Officer в Xplora

Много обичам да задавам въпроса "Къде стои маркетингът в бизнеса ви?". "Физически" къде му е "работното място".

Всеки от нас има телефон и профил в социалните мрежи. Хората имат сетива, чуват, виждат, усещат и консумират съдържание в ежедневието си. Това дава близост и усещане, че маркетингът е "лесна" материя за работа. Поне това ми каза една моя студентка наскоро. Дали реално обаче "истинският" маркетинг е толкова лесен и удобен за една компания и фирма?

За мен маркетингът се случва на "бойното поле". Маркетинг отделът на една фирма трябва да има рефлекси, с които да анализира поведението на аудиторията и реакциите на пазара спрямо продуктите и услугите, които предлага. Тези дейности са от изключително важно значение.

Моят опит през последните 14 години показва, че работата с информация е ключова и трудна дейност в една организация. Защо това е така? Защо събирането и актуализацията на информация представлява затруднение?

За да управляваме тази тема и да намерим мястото на маркетинга в един бизнес, трябва да го разглеждаме в три основни направления:

  1. Маркетингът на първо място е "наука за човека" - нужно е да сме способни да влезем в обувките на нашата таргет аудитория и да знаем какво чувства, мисли, усеща в ежедневните ситуации, в които се намира. Това има пряка връзка с това как нашите целевиклиенти консумират дадени продукти и услуги. Ако в единия случай ние купуваме вафла инстинктивно, в другия мислим за нов автомобил между един и шест месеца, в третия - следим иновация на нов телефон и имаме интерес да го имаме за статус и удобство. Категорията и спецификата на продукта имат отношение доколко нашите чувства, емоции и разум влияят над закупуването му. Заради това трябва да сме близко до аудиторията, да говорим с нея, да следим как реагира на нашите продукти и услуги. Тази близост ни дава възможност да правим нужните корекции в качеството на това, което предлагаме. Физически това означава маркетингът да е близко до търговския екип, до отдел обслужване на клиенти, до производствения отдел, да говори с хората вътре в структурите и да дава и получава сигнали. Така се изгражда едно маркетингово "мислене" на компанията.
  2. За да имаме тежест, на нас ни е нужен обем. Тук идва ролята на данните и проучванията. Бизнесът винаги трябва да мисли в мащаб, да е запознат колко е обемът на търсените резултати спрямо пазар и възможности. Добрите маркетолози работят на бойното поле с екселска таблица и с данни, за да правят по-правилни хипотези. Тук идва нуждата от анкети, проучвания, да следим конкуренцията и да си изградим правилна среда, в която да обработваме и анализираме тези данни. Тогава имаме по-правилна представа за нашия бизнес, за влиянието на маркетинга и можем да изграждаме и управляваме нашата маркетингова стратегия.
  3. За да направим връзката между човешките мисли и чувства и да ги надградим със статистика, на нас са ни необходими процеси. Маркетингът изисква ние да мислим в посока на планиране и надграждане на данните през определен период от време (цикли). Хората и тяхното поведение се променят. Понякога това е свързано с демографската ситуация. Друг път - с война. Или със сезон, иновация, приемане на регулация в даден сектор. Ние трябва да сме готови да се адаптираме като бизнес, който следи и прилага ключови показатели като политика вътре в компанията. Така ние можем да хванем конкретен сигнал в реално време, да работим в посока надграждане на стойностното си предложение и да го комуникираме правилно към нашата ключова аудитория. Процесите, в които следим правилните метрики, подобряваме тактиката си на комуникация и надграждаме на определен период, ни гарантират да сме ефективни в нашия маркетинг като структура и бизнес.

Заради това казваме, че маркетингът е процесно ориентирана услуга, която, ако стои "заключена" в офиса, губи своята ефективност и качество. Маркетингът трябва да се усеща във всяко едно направление на фирмата и да помогне на компанията да присъства по-правилно в ежедневието и ситуациите, в които хората се намират.

Ако искате да чуете реални примери как бизнеси "мислят" маркетингово и прилагат тези принципи, разгледайте подкаста Xplore Marketing, който е наличен в YouTube, Spotify ии Apple Podcast. В него са проведени разговори с представители на над 180 различни бизнеси и успешни хора от бранша. Епизоди, които бих препоръчал по темата, са с мениджъри от компании като Chilli Hills, кафе Dabov, Volt Premium Taxi, SMSBump, OhGood!, Ardes, Ebag, Bulsatcom, Sport Depot, Harmonica и други.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.