TikTok пренаписва правилата за това как създаваме, споделяме и откриваме визуално съдържание. Алгоритъмът на TikTok, по-специално емисията "For You Page" (FYP), промени играта за социалните мрежи, като изведе забавлението и откритията на преден план.
Алгоритъмът на TikTok е различен от другите социални мрежи и успехът му влияе и върху другите платформи, пише Enterpreneur.com.
Възходът и падението на социалните медии
С развитието на социалните медийни платформи се развиват и потребителските навици и поведението на хората. Помислете за ранните си дни в социалните медии. Преди експлозивния растеж на приложения като TikTok и Instagram нашите преживявания в социалните медии и съдържанието, което консумирахме, до голяма степен зависеха от онези, които избрахме за приятели.
Тези връзки бяха двупосочни, като и двете страни приемаха приятелството. Първоначално приятели в социалните медии ставаха близки за нас хора, после тези връзки се развиха, така че вече приемаме за приятели и случайни познати. Тяхното съдържание обаче може да не ни се струва толкова полезно и интересно.
Това е причината много хора да се насочват към платформи за по-подбрани преживявания, например Instagram, Twitter или LinkedIn. Разграничаващото е способността за еднопосочно следване. Това ни позволи да стесним кръга от семейство и приятели само до тези, чиито публикации искахме да видим. Едновременно с това ни даде възможност да разширим нашите емисии отвъд тези, които познаваме лично, за да включим хора и марки, които се интересуваме да следваме.
Последната промяна тласна възхода на инфлуенсърите, които изграждат своето присъствие в социалните медии, като същевременно подхранват нуждата ни от по-подходящо съдържание.
Не след дълго обаче много потребители се озоваха в "обречено превъртане" на тези приложения в търсене на съдържание, което може да бъде в крак с променящите се интереси, нужда от забавление и краткосрочно внимание. Това води до повишено социално и емоционално бреме от навигирането в социалните медии, което често води до желанието за пълно изключване на приложенията и обръщане към Netflix или YouTube видеоклипове за пасивно забавление.
Какво доведе до експлозивния растеж на TikTok?
В крайна сметка социалните медийни платформи са създадени, за да насърчават връзките, а не да откриват и изследват нашите интереси. Проблемът е, че ние, като потребители, поемаме допълнителната тежест и усилия да се опитваме да персонализираме емисиите си, за да се почувстваме като по-интересни личности.
Само ако имаше платформа, която персонализира емисиите ни за нас, без да се налага да си мръднем пръста... И точно в този миг TikTok превзе света на социалните медии.
След години на неуместни емисии TikTok обнови изживяването при скролване, което позволява откриване и куриране на забавления, базирани на интереси. "Страницата за вас" (FYP) е проектирана да споделя съдържание с потребителите въз основа на това, което алгоритъмът на TikTok е научил, че е най-подходящо и от най-голям интерес за тях. В рамките на минути емисиите на FYP се персонализират според интересите само чрез пасивно гледане на забавни кратки видеоклипове.
Защо е толкова пристрастяващо? Защото е персонализирано специално за съответния потребител. Алгоритъмът на платформата работи като бърз сватовник и открива за вас неща, които дори не сте подозирали, че искате да видите. През 2021 г. TikTok надмина Google в най-популярните домейни на Cloudflare.
С какво се различава алгоритъмът на TikTok?
Повечето социални медийни платформи, като Facebook и Instagram, разчитат на това, което се нарича "социална графика", те възнамеряват да ви свържат в мрежа от всеки човек, с когото може да имате някаква връзка, и да използват тази информация за рекламата. Тези предложения обаче са при предположението, че имаме същите интереси и поведение при купуване като тези, с които сме свързани, което просто не е така.
Основната отличителна черта на TikTok е, че алгоритъмът е изграден върху "графика на интереси". Той работи, като използва вашите интереси и съдържание, с което взаимодействате, улавя вашите харесвания и нехаресвания и ви свързва с други потребителски групи, които споделят тези интереси.
FYP е това, което катапултира откриването на потребителите и растежа на създателите и инфлуенсърите. Всичко, което потребителят трябва да направи, е да изгледа няколко видеоклипа, без да добавя нито един последовател, а алгоритъмът на TikTok може бързо да избере какво ще ви хареса.
TikTok използва изкуствен интелект (AI). Той се развива според променящите се интереси в реално време. Алгоритъмът открива какво ни е интересно, докато пасивно скролваме. Кратките видеоклипове позволяват това да се случи със светкавична скорост. Това премахва тежестта на други социални приложения.
Можете да премахнете изцяло социалния аспект. Мнозина използват TikTok единствено като платформа за откриване и забавление.
AI технологията не е нова, подобна ползва Amazon въз основа на това, което други с подобни вкусове са закупили. Amazon не е изграден върху социална графика, така че те използват миналото ви поведение и ви съпоставят с тези с подобно поведение при покупка. Разликата е, че TikTok е свръхперсонализиран и е зловещо точен. Това е толкова специфично за вашите лични и професионални интереси, че няма две емисии на потребители, които да са еднакви. TikTok може дори да ни познава по-добре, отколкото ние се познаваме.
Как успехът на TikTok влияе върху развитието на други платформи?
Основна част от алгоритъма на TikTok е фокусът върху персонализирано видео съдържание в кратка форма. Това е фундаментална промяна в начина, по който хората по света се ангажират и откриват онлайн.
С видеоклиповете в кратка форма системата получава информация за нашето поведение много по-бързо с големи количества данни за кратко време. Използването на кратки видеоклипове е от полза за всички страни — потребители, създатели и самата платформа.
Популярността на TikTok и успехът на FYP буквално подтикна всички други големи социални платформи да създадат свои собствени кратки видео продукти (напр. Pinterest Idea Pins, Youtube Shorts, Instagram Reels, Snapchat Spotlight и т.н.) и да насочат фокуса си към приоритизиране на интересите пред социалните графики.
Кратките видеоклипове (и по-специално видеоклиповете в TikTok) са от съществено значение за стратегията на всеки създател за съдържание през 2022 г. и след това. Опитайте да направите своя собствена графика на интересите за вашата аудитория. Какво може да търсят? Какво ще направи вашето съдържание подходящо за тях? Тъй като TikTok продължава да расте и други платформи го следват, създателите, които водят своята ниша в краткосрочното видео съдържание, ще увеличат аудиторията си.