Как ще се променят потребителските нагласи в интернет през 2025 г.?

Как ще се променят потребителските нагласи в интернет през 2025 г.?

Дигиталният свят се променя динамично под влиянието на новите технологии и обществени фактори, а с него и начинът, по който потребителите взимат решения за покупка онлайн. Новите тенденции в поведението им показват, че традиционните линейни фунии за интернет продажби вече не работят, процесът на избор е нелинеен и включва множество етапи на търсене, проучване и сравнение, преди да се стигне до покупка.

Хората все по-често търсят най-доброто, вместо най-евтиното, и са по-склонни да се откажат от първоначалния си избор на сайт, ако видят добър втори вариант или получат безплатно предложение.

"Тези промени са многопластови и предстои да засегнат по много начини онлайн търговците. Изграждането на общности около даден интернет магазин занапред ще става по-трудно, тъй като потребителите все по-често ще прескачат от един бранд към друг в процеса на проучване и финален избор. Това отваря нови възможности за бизнесите да привлекат интерес чрез стратегическо присъствие в търсачките", коментира Кристиан Миленов, технически директор на българската дигитална агенция Grow Easy.

Лоялността на клиентите намалява

Една от най-значимите тенденции, която наблюдаваме във все по-голяма степен през отминалата и в началото на тази година, е намаляващата лоялност от страна на клиентите към конкретни сайтове. Днешните онлайн потребители разглеждат повече възможности, преди да вземат финално решение за покупка и са много по-склонни да се откажат от първоначалния си избор, ако им бъде предоставен втори вариант, като шансът за това достига 30 процента. Този показател обаче нараства до 70%, ако друг пазарен участник им предложи нещо безплатно.

Като цяло потребителите са все по-склонни да купуват от марки, които постоянно се появяват в резултатите от търсенето, което подчертава значението на онлайн рекламата в медиите, оптимизацията за търсачки (SEO), както и дигиталния маркетинг.

Друг важен резултат е, че нов играч в даден онлайн сегмент би могъл да навлезе относително лесно, ако използва правилните инструменти за позициониране.

Значението на фактора "от уста на уста"

Препоръките от други хора си остават водещ източник на нови потенциални клиенти (65%) и този фактор ще се увеличава с нарастването на съдържанието, генерирано от изкуствен интелект и съответно - на недоверието към нови източници. Това превръща управлението на онлайн репутацията в ключов фактор за дългосрочния успех на един интернет бизнес.

Въпреки това едва 19% от малките предприятия инвестират активно в управлението на своята репутация в дигиталното пространство.

Търсене на качество за сметка на цена

Друга важна промяна е, че търсенето по фрази като "най-доброто/най-добрия" постепенно изпреварва това по думи като "евтино/евтин". Това е важен показател, защото поставя качеството на преден план за сметка на фактора "по-ниска цена".

Дългосрочният резултат би могъл да бъде ограничаването на ценовите войни между онлайн магазини в бъдеще, както и намаляване влиянието на някои дискаунтъри, които разчитат основно на това предимство.

Онлайн рекламата търпи развитие

Общо 40% от малките бизнеси вече използват платена реклама в търсачките, а влиянието на pay-per-click рекламните платформи също се увеличава. Нарастващото значение на този инструмент се дължи на факта, че привлича вниманието на потребителите в най-важния момент - когато те са готови за покупка.

Друг все по-значим фактор е видео съдържанието, което се утвърждава като водещ маркетингов инструмент. Общо 47% от малките и средните предприятия планират да увеличат бюджетите си за видео реклами, а близо 60% вече използват кратки видеоклипове в своите стратегии в платформи като TikTok, Instagram Reels и YouTube Shorts.

"Онлайн търговията навлиза в своята зряла фаза и това ще води със себе си нови промени за дигиталните предприемачи. Времето, когато можешe просто да създадеш сайт и да се възползваш от нарастващото търсене, обирайки плодовете на тази интернет революция, отдавна отмина. Потребителите вече имат много по-голям избор от възможности, търсят и проучват повече, и оценяват по-критично всяко предложение. Затова днес всеки бизнес трябва да бъде проактивен, да се позиционира на пътя на това търсене и да прави постоянни усилия, за да запази и разшири своята потребителска аудитория", добавя Кристиан Миленов от Grow Easy.

Според него тези тенденции ще се засилват в бъдеще поради улеснените възможности за навлизане в сектора на електронната търговия, свързани с изкуствения интелект и новите AI инструменти за изработка на онлайн магазини. Резултатът ще бъде истински океан от предложения за потребителите, което ще повиши допълнително конкуренцията и ще подчертае още по-силно нуждата бизнесите да инвестират проактивно в своето онлайн позициониране.

Какви тенденции ще определят ритейл пазара през 2025 г.? Как да повишите ефективността на кампаниите си? Как иновациите променят търговския сектор и производството? На тези и други въпроси отговори ще чуете на Retail & Manufacturing Community Day. Вижте програмата на събитието и лекторите!

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.