Девет фактора, които влияят на алгоритъма на TikTok (и 14, които водят до наказания)

Девет фактора, които влияят на алгоритъма на TikTok (и 14, които водят до наказания)

"Хей, можеш ли да публикуваш един вирусен TikTok набързо?" Това е искане, с което твърде много маркетолози с експертиза в социалните медии са се сблъсквали. За щастие, отношението към виралността се променя. Докладът за социалните тенденции на Hootsuite за 2025 г. идентифицира микровиралността като важна тенденция, при която брандовете се фокусират върху получаване на видимост и популярност в рамките на своята основна общност.

Това е в съответствие с алгоритъма на TikTok, който е изцяло насочен към изграждане на общности от хора, обединени около споделени интереси.

Когато разбирате както алгоритъма на TikTok, така и собствената си аудитория, вие сте добре подготвени да създавате съдържание, което да придобие популярност и да доведе до реални бизнес резултати.

Какво представлява алгоритъмът на TikTok?

Алгоритъмът на TikTok е система за класиране, която определя кои видеоклипове да се препоръчват на всеки потребител.

Никои двама потребители на TikTok няма да видят една и съща комбинация от TikTok видеоклипове на своята страница "За теб" (For You Page) — този канал е уникален и силно персонализиран. Всъщност, типът съдържание, което виждате на вашата страница For You Page (FYP), ще се развива с времето, докато алгоритъмът улавя промените във вашите интереси и предпочитания за гледане.

Как работи алгоритъмът на TikTok през 2025 г.?

Основните фактори, които влияят на алгоритъма на TikTok, са потребителските взаимодействия, информацията за видеоклиповете, както и настройките на устройството и профила.

Потребителски взаимодействия

Всяко действие, което предприемате в TikTok, предоставя на приложението информация за това какъв вид съдържание ви интересува най-много.

Ето някои от потребителските взаимодействия, които ще повлияят на това какво се показва във вашия канал "За теб":

  • Видеоклипове, които сте харесали или споделили в приложението
  • Видеоклипове, които сте добавили към вашите любими
  • Видеоклипове, които сте маркирали като "Не ме интересува"
  • Видеоклипове, които сте докладвали като неподходящи
  • Интереси, които сте изразили чрез взаимодействие с органично съдържание и реклами
  • Кои профили следвате
  • Коментари, които сте публикували
  • Създатели или звуци, които сте избрали да скриете
  • Колко дълго гледате даден видеоклип
  • Съдържание, което създавате на собствения си профил

Положителните сигнали казват на алгоритъма да предоставя повече подобно съдържание, докато отрицателните предотвратяват показването на подобно съдържание във вашия канал.

Информация за видеоклиповете

Алгоритъмът на TikTok също събира информация за видеоклиповете, които търсите чрез търсачката, и общите типове видеоклипове, които гледате като цяло. Сигналите за информация за видеоклиповете включват:

  • Надписи
  • Звуци
  • Хаштагове
  • Ефекти
  • Актуални теми
  • Продължителност на видеоклипа

Настройки на устройството и профила

Това няма толкова голямо влияние, колкото сигналите от потребителските взаимодействия и информацията за видеоклиповете, но настройките на устройството и профила все пак имат значение. Това са настройките, които TikTok използва за оптимизиране на производителността. Тъй като те се базират на еднократни избори на настройки, а не на активни взаимодействия, TikTok не ги счита за толкова релевантни.

Някои от настройките на устройството и профила, включени в алгоритъма на TikTok, са:

  • Предпочитан език
  • Настройка за държава (има по-голяма вероятност да виждате съдържание от хора във вашата собствена страна или видеоклипове, които са особено популярни във вашата страна)
  • Тип устройство
  • Категории интереси, които сте избрали при настройките за нов потребител

Ако не сте доволни от препоръките, които получавате, е възможно да нулирате личния си алгоритъм. Отидете на Настройки и поверителност, изберете Предпочитания за съдържание, след което Опресни своя канал "За теб". Ще започнете с нов набор от популярно ново съдържание.

Можете също да обучите своя алгоритъм с функцията "Не ме интересува". Натиснете и задръжте публикация или докоснете Споделяне, след това докоснете "Не ме интересува". Можете също да създадете списъци с филтри, за да премахнете съдържание, съдържащо определени думи и хаштагове.

Девет съвета, за да бъдете забелязани от алгоритъма на TikTok

Намерете своята общност

Свързването със съществуващи общности е важно във всяка социална мрежа, но поради начина, по който работи алгоритъмът на TikTok, е още по-важно да се ангажирате с конкретни субкултури в това приложение за социални медии, отколкото например във Facebook.

На други платформи хората прекарват по-голямата част от времето си, като взаимодействат с хора, които вече познават, или профили, които вече следват. В TikTok обаче потребителите се ангажират със съдържание предимно чрез канала "За теб" - канал, пълен със свежо съдържание от забавни непознати.

Тези непознати могат бързо да се превърнат в общност. Потребителите на TikTok са четири пъти по-склонни да кажат, че TikTok е най-добрата платформа за участие в общност. Общо 72% от жените в TikTok казват, че на платформата е лесно новите общности да се свържат и да изградят връзка благодарение на споделения житейски опит.

Някои от най-бързо развиващите се общности в TikTok включват:

  • #BookTok: Тази общност от любители на книги е видяла повече от 1,2 милиона публикации през първите десет месеца на 2024 г. Забележете, че по-специфичната общност #Romantasy увеличава с 300% на публикациите през 2024 г.
  • #SportsOnTikTok: Публикациите под този хаштаг се увеличават с 350% през 2024 г. Междувременно, #WomenInSports отбелязва 2400% ръст!
  • #Science и #STEMTok: Посветеният на STEM канал на TikTok, който стана достъпен по подразбиране за всички потребители в края на 2024 г., отчасти обяснява 45% увеличение на публикациите в хаштага #Science през 2024 г.

Разбирането на вашата най-ценна субкултура може също да ви помогне да планирате създаването на съдържание, което се свързва автентично с потребителите на TikTok. Така се създава по-голяма достоверност, лоялност към бранда и дори по-голяма експозиция. Потребителите на TikTok искат брандовете да възприемат този подход: 76% казват, че им харесва, когато брандовете са част от групи със специални интереси на платформата.

Функцията "Анализ на аудиторията" (Audience Insights) на TikTok може да ви помогне да намерите вашата субкултура, като идентифицира интересите и хаштаговете, най-релевантни за вашата целева аудитория. Можете дори да намерите най-неинтересните теми за вашата аудитория, така че да избегнете създаването на съдържание в тези категории.

За достъп до "Анализ на аудиторията" отворете TikTok Ads Manager и поставете курсора върху Analytics, след което кликнете върху Audience Insights. Обърнете внимание, че не е необходимо да сте рекламодател в TikTok, за да използвате този инструмент.

Максимизирайте първите моменти

TikTok се движи бързо. Това не е платформа, където да добавяте дълги въведения, преди да се потопите в същността на вашето видео. Началният момент трябва да вдъхнови зрителите да спрат да превъртат. Помнете: Времето за гледане показва на алгоритъма на TikTok, че това е съдържание, което си заслужава да бъде споделено с други зрители.

Първите три секунди са критични. TikTok препоръчва да започнете с въпрос, на който вашето видео да отговори, да зададете таймер или да включите времето в заглавието си, или да покажете бърз преглед на крайния резултат, преди да преведете зрителите през процеса.

Оптимизирайте за търсене

Колкото и важни да са хаштаговете за стратегияга в TikTok, не забравяйте за значението на ключовите думи. SEO в TikTok е от решаващо значение, за да покажете на алгоритъма за какво точно е вашето съдържание и, разбира се, за да позволите на заинтересованите потребители на TikTok да го намерят.

Destination Madison създаде серия в TikTok, наречена "Iconic Eats of Madison", в които се заиграва с популярни теми. "Социалното търсене и SEO в TikTok са огромен фокус за нас", казва Сара Уорнър, мениджър по PR и комуникации в Destination Madison. "Искаме да предвидим какво търсят хората и да се уверим, че, когато търсят, ни намират първи. Това придава дълготрайност на нашето съдържание и помага на нови хора да ни откриват всеки ден, дори когато не публикуваме."

Можете да търсите актуални ключови думи, които съответстват на вашето съдържание. Или, подобно на Destination Madison, можете да използвате актуални теми и ключови думи, за да вдъхновите вашето съдържание.

Надписите в TikTok могат да бъдат с максимална дължина от 4000 знака, което означава, че имате достатъчно пространство за работа. Започнете да търсите актуални ключови думи по регион и индустрия в TikTok Creative Center.

Имайте предвид, че надписът не е единственото място, където можете да включите ключови думи. TikTok може също да ги улови от вашия глас зад кадър или текстово наслагване.

Създавайте висококачествено съдържание специално за TikTok

Съдържание с ниско качество няма да намери пътя си до канала "За теб". Вътрешните данни на TikTok показват, че създателите на висококачествено съдържание получават 67% повече време за гледане на видео, три пъти повече гледания и повече от 40 пъти по-голям растеж на последователите.

Висококачественото съдържание е съдържание, създадено специално за TikTok. Всъщност, 79% от потребителите на TikTok предпочитат брандове, които разбират създаването на съдържание специално за TikTok.

Не се нуждаете от скъпо оборудване. Всъщност, изследванията на TikTok показват, че аудиториите предпочитат "по-малко полирана, автентична естетика". Нуждаете се от добро осветление, добър микрофон, ако ще записвате аудио, и някои бързи редакции и преходи, за да поддържате визуалното движение. Ето начини да възприемете естетиката, ориентирана към TikTok:

  • Изпробвайте различни дължини на видеоклиповете. Видеоклиповете, записани в TikTok, могат да бъдат с продължителност до 10 минути, докато качените видеоклипове могат да бъдат с продължителност до 60 минути. TikTok твърди, че потребителите прекарват половината от времето си в гледане на по-дълги видеоклипове, но следете процента на завършване, който е важен сигнал за алгоритъма.
  • Експериментирайте с пропорциите на кадъра. Да, вече можете да качвате хоризонтални видеоклипове в TikTok и те ще се възпроизвеждат в режим на цял екран на телефоните. Те ще работят добре и с подобрения десктоп интерфейс на TikTok.
  • Задълбочете се в редактирането. Експериментирайте с вградените функции на TikTok, като ефекти и текстови обработки.
  • Опитайте различни формати. Общо 76% от потребителите на TikTok казват, че гледат смесица от изображения и видео на платформата. Каруселите също са добра опция.
  • Демонстрирайте експертност: Специализираното съдържание, което подчертава уникални знания и експертиза, повишава качеството на вашето предлагане в TikTok и се свързва с вашата ниша. Няколко предложения директно от TikTok са да решите проблем, да споделите хитрост или да преподадете нещо стъпка по стъпка.
  • Добавете текст към вашето видео: Надписите като цяло са добра практика за достъпност. Текст като заглавия и въвеждащи карти също може да помогне за привличане на зрителите и задържане на тяхното внимание. И обърнете внимание: повече от 30% от потребителите на TikTok гледат видеоклиповете без звук и се нуждаят от надписи за съдържанието. Ако ги пропуснете, пропускате една трета от потенциалните зрители.

Публикувайте в подходящото време за вашата аудитория

Публикуването в подходящото време е важно за всички платформи за социални медии, включително и за TikTok. Ангажираността с вашето съдържание е ключов сигнал за алгоритъма, а най-добрият начин да получите ангажираност е да застанете пред потребителите на TikTok, когато те активно използват приложението.

Изследването на Hootsuite с Critical Truth показва, че като цяло най-доброто време за публикуване в TikTok за ангажираност е или в средата на сутринта в четвъртък, или в средата на деня в събота.

За най-добри резултати трябва да знаете най-доброто време за публикуване за вашата конкретна аудитория. За да постигнете най-добри резултати с алгоритъма на TikTok, трябва да публикувате в най-доброто време, за да разширите обхвата, което не винаги съвпада с най-доброто време за максимизиране на ангажираността.

Когато планирате времената си за публикуване, имайте предвид, че средностатистическият бранд е публикувал в TikTok около четири пъти седмично през първото тримесечие на 2025 г.

Ангажирайте се с други потребители на TikTok

Взаимодействието с други потребители на TikTok е сигурен начин за изграждане на ангажираност, което ще покаже на алгоритъма, че сте профил, който си заслужава да бъде поставен на страницата "За теб" на хората.

Независимо дали сте индивидуален създател на съдържание, или бранд, TikTok препоръчва стратегия "реагирай, отговори и ремиксирай" за максимална ангажираност.

  • Реагирайте на актуално съдържание
  • Отговаряйте на актуални въпроси или подсказки
  • Ремиксирайте актуални идеи със създатели

Дуетите, функцията Stitch и видео отговорите на коментари са чудесни начини за прилагане на тази стратегия.

Stitch е инструмент, който позволява да изрежете и интегрирате моменти от съдържанието на други потребители на TikTok във вашето собствено. Дуетите позволяват на един потребител да запише "дует" с друг потребител, като коментира редом с видеото на оригиналния създател в реално време. Видео отговорите на коментари ви позволяват да създавате ново видео съдържание, базирано на коментари или въпроси на вашите предишни публикации.

Настройките по подразбиране в TikTok позволяват на други да създават Дуети и Stitch видеоклипове, като използват вашето съдържание. Ако искате да промените това за конкретно видео, докоснете иконата "Още опции" на видеото, докоснете "Настройки за поверителност", след което изключете "Разреши повторно използване на съдържание".

Можете също да изключите тези функции за целия си TikTok профил, но това би ограничило възможностите на други потребители на TikTok да се ангажират с вашето съдържание, намалявайки потенциала за откритие.

Накрая, не забравяйте да се ангажирате с вашата аудитория в коментарите. Общо 76% от потребителите на TikTok казват, че брандовете, които публикуват или отговарят на коментари в TikTok, се чувстват като част от общността, а 68% от потребителите на TikTok казват, че брандовете трябва да използват секцията за коментари, за да разберат по-добре своята аудитория.

Използвайте правилните хаштагове

Хаштаговете са важен начин за свързване с общности и нови аудитории в TikTok, но не прекалявайте. TikTok препоръчва само два или три релевантни хаштага на видео.

За да намерите актуални хаштагове, отидете в TikTok Creative Center. Кликнете върху бутона "Анализи" до всеки актуален хаштаг, за да видите пълна разбивка на неговата популярност, включително подробности за демографията на аудиторията и свързани интереси.

Обърнете внимание на хаштагове, свързани с предизвикателства. Те са добър начин да измислите нови идеи за съдържание и алгоритъмът ще оцени участието. Освен това потребителите искат да се включват: 77% казват, че им харесва, когато брандовете създават нови предизвикателства, тенденции или мемета.

Използвайте актуални звуци и музика

Участието в тенденции е добър залог, когато се целите към канала "За теб". Звуците са важна част от културата на TikTok. Платформата специално казва, че използването на актуални звуци или музика може да помогне да направите вашите видеоклипове по-откриваеми. Бонус: видеоклиповете с фонова музика получават средно 98% повече гледания от тези без.

Можете да видите кои са най-новите актуални звуци, като следите своя канал "За теб" или потърсите актуални песни по регион в TikTok Creative Center. Точно както при актуалните хаштагове, можете да намерите данни от анализи, като демография на аудиторията и свързани интереси. Този раздел на Creative Center обаче включва само песни, а не генерирани от потребители оригинални звуци.

За по-задълбочено запознаване с тенденциите в TikTok, към които да се насочите, опитайте да използвате TikTok Symphony Assistant. Този AI инструмент, собственост на платформата, може да ви помогне да намерите актуални звуци, музика и теми, които отговарят на вашите специфични творчески нужди.

Бъдете истински - и се забавлявайте

TikTok просто не е мястото за сковано, прекалено полирано съдържание. Най-популярното съдържание в TikTok е игриво и непредсказуемо, така че се забавлявайте.

Общо 77% от потребителите на TikTok казват, че видеоклиповете на брандовете трябва да предлагат поглед към тяхното (и на техните служители) ежедневие.

Потребителите на TikTok искат да видят брандове, които експериментират и се забавляват на платформата: 79% казват, че брандовете трябва да експериментират с различни теми, за да видят кое им подхожда най-добре в TikTok. А 40% казват, че брандовете, които показват индивидуалност, са по-релевантни.

14 неща, които алгоритъмът на TikTok ще санкционира

Когато планирате стратегията си за съдържание, също толкова важно е да разберете какви типове съдържание алгоритъмът на TikTok НЯМА да препоръча.

Следните типове съдържание не са допустими за препоръка в канала "За теб". Те също могат да бъдат по-трудни за намиране в търсачката.

  • Съдържание, създадено от лица под 16-годишна възраст
  • Реч на омразата и поведение, базирано на омраза
  • Разстройства на храненето и образа на тялото
  • Опасни дейности/опасни предизвикателства
  • Голота и експониране на тялото
  • Сексуално сугестивно съдържание
  • Шокиращо и графично съдържание
  • Дезинформация
  • Фалшиви или непроверени твърдения относно гражданската и изборната почтеност
  • Фалшива ангажираност (като "харесай за харесване")
  • Неоригинално съдържание (като съдържание, качено с воден знак или прост GIF)
  • Хазарт
  • Промотиране на тютюн или наркотици, или показване на прекомерна консумация на алкохол
  • Живо съдържание с основната цел да насочва хората извън платформата.

Съдържание, неподходящо за млади хора, може да бъде ограничено до аудитории над 18 години. Съдържание, което нарушава Насоките на общността, ще бъде премахнато изцяло (и може да доведе до предупреждение срещу вашия профил).

Факт е обаче, че алгоритъмът не се справя с улавянето на всички такива типове съдържание и дезинформация и опасни предизвикателства циркулират в платформата, както и в други платформи.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.