Възражда се интересът към търговската улица

vitoshka-1

България е на 60-а позиция в света по наем на квадратен метър за магазин на главна търговска улица, показва изследването „Главните търговски улици по света“ на международната компания за недвижими имоти Cushman & Wakefield, представено от Forton, неин стратегически партньор за България и Македония.
В проучването са сравнени най-популярните търговски улици от над 330 дестинации в 65 страни по света, по данни към септември 2014 г. Според данните наемите на столичния бул. „Витоша“ нарастват с 10% в последната година, но това не е достатъчно за по-високо място в класирането. Миналата година България е заемала 59-а позиция, а през тази щеше да е 58-а, ако класацията не беше разширена със столиците на Катар и Сърбия – съответно Доха и Белград.

В Европа България запазва преднина единствено пред Македония и естонската столица Талин, които отчитат по-ниски нива на наеми - €40 и съответно €30 на кв.м. на месец. Според данни на международната компания наемите на столичния булевард „Витоша” са достигнали €528 на кв.м годишно (€44/кв.м месечно), с 10% над миналогодишната стойност от €480 на кв.м. Те са с 10% по-високи, отколкото през предходната година.

„Наемите започнаха да растат тази година за първи път от десетилетие. Интересът към главните търговски улици се възвръща, тъй като те все още имат няколко ключови привлекателни характеристики за търговците – ограничено предлагане на площи и съответно ниска конкуренция в съчетание със стабилен трафик“, коментира Росен Генев, партньор и мениджър „Търговски площи“ във Forton. „Това позволява на много от тях да останат печеливши дори при по-високи номинални наеми и по-неблагоприятни търговски условияв сравнение с новопостроен търговски център.“

„Бул. „Витоша“ е най-престижната търговска улици в България, където през послендите две години новооткритите ресторанти и кафенета започнаха да привличат нарастващ поток от посетители. Без съмнение извършената реконструкция на булеварда, както и освобождаването на подходящи като размер помещения дадоха отлична възможност за международните марки да отворят свой магазин в столицата, при едни от най-изгодните наеми в Европа”, каза още Генев. „Според последното ни проучване незаетите площи са едва около 6% от общо 22 хил. кв.м в основната търговска зона на булеварда. Това е по-добра заетост, отколкото можем да видим в много от търговските центрове.“

За разлика от много други европейски столици София не се отличава с голям пазар на луксозни стоки и високият клас мода и бижута съставляват малка част от пазара. В допълнение новите търговски центрове продължиха да се конкурират за потребителите и съответно за големите марки през 2014 г.: Frey Wille премести от ул. “Съборна“ в Paradise Center. В най-големия търговски център в България отвори врати и магазин Versace Collection.

Въпреки изместването на част от магазините на международните марки във водещи търговски центрове, луксозните бутици остават предимно фокусирани върху локации на централните улици в София. Предпочитани първокласни местоположения за магазини от най-високия ценови сегмент са тези в района между площад „Света Неделя“ и Градската градина и по-специално улиците „Съборна“, „Леге“, източната част на „Алабин“, „Княз Александър I“ и „Калоян“, долната част на бул. „Витоша“. Това са и локациите, които се отличават с по-високи наемни нива от бул. „Витоша“ - в диапазона на €60-70/кв.м.

По света 
В световен мащаб на начална позиция като най-скъпа търговска улица в света се завърна Пето Авеню в Ню Йорк, където наемите са рекордните $3 170 (€2 485) на кв.м на месец. На второ място в класацията на Cushman & Wakefield е районът „Коузуей Бей” в Хонконг с месечен наем от $2 477 на кв.м. на месец - с 6,8% по-ниско от предходната година. За поредна година трета позиция заема Париж с ул. „Шанз-Елизе”във френската столица

Като цяло наемите на основни търговски улици в света са нараснали с 2.4 % през последната година (3.2% предходната).  Условията в Европа, Близкия Изток и Африка се подобряват и стабилизират след период на спад в нивата на наемите. Все пак растежът от 1,3 % в този регион е теглен назад от значителния спад в Близкия Изток.

„Водещите градове в Европа продължават да просперират, а подобно на тях развиващите се пазари се радват на все по-голямо търсене“, казва Джъстин Тейлър, директор „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield за региона на Европа, Близкия Изток и Африка. Противно на резките спадове в държави като Португалия, Ирландия, Испания и Гърция през последните години, през последните 12 месеца (до септември) те отчетоха силен ръст, посочва той. Междувременно добре развитите водещи пазари като Великобритания, Франция и Германия продължават да се радват на силна активност сред наемателите, особено що се отнася до първокласни търговски площи. Всъщност, търсенето на луксозни търговски площи в градове като Париж и Лондон , в съчетание с ограниченото предлагане, продължава да поражда натиск за повишаване на наемите на най-добрите места.

Според Cushman & Wakefield водеща тенденция сред основните търговски марки е да експериментират с дизайн, оформление, съдържание и вид услуги, с цел преосмисляне на концепцията на водещите им магазини, което се очаква да остане ключов фактор за растежа и през следващата година.

„Въпреки все още несигурната икономическа ситуация в някои части на света, особено в Азиатско-Тихоокеанския регион и в Еврозоната, активността на пазара се очаква да нарасне през следващата година. Първокласните търговки площи и локации за пазаруване ще останат сред водещи за търговците заради желанието им да поддържат присъствието си и да подсилят имиджа си, но предлагането, както и досега, ще остане ограничено“, казва Мартин Махмути, старши инвестиционен анализатор в Cushman & Wakefield.

 

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.