Христо Колев, регионален мениджър в tbi bank, говори за актуалните тенденции в онлайн и физическата търговия в страната, както и какво могат да очакват търговците от мобилното банково приложение tbi bank app
Христо Колев е регионален мениджър, който отговаря за отношенията с партньорската мрежа на tbi bank в регион Бургас. Вече над 10 години е част от екипа на банката, като за този период е бил част от процеса по дигитална трансформация. Христо Колев има богат опит в банковата индустрия, където демонстрира силни управленски и продажбени умения. Има магистърска степен по "Международни бизнес отношения" от университета "Проф. д-р Асен Златаров" в Бургас.
Той ще бъде сред участниците в тазгодишното издание на конференцията на сп. Enterprise E-commerce Annual Summit, където ще сподели знания и опит в дискусия на тема "Иновации в разплащанията в онлайн търговията". Дни преди събитието разговаряме с него. Вижте:
Г-н Колев, като експерт с широк поглед върху физическата и онлайн търговия, както и върху използването на алтернативни разплащателни методи, какви тенденции наблюдавате през тази година?
През 2023 г. наблюдаваме 34% ръст в продажбите на изплащане, като за разлика от предходните години, когато заради пандемията онлайн търговията беше в пика си, тази година отчитаме лек спад при този тип продажби в онлайн магазините на нашите партньори. Що се отнася до вида стоки, които хората купуват на изплащане, все още лидер е "Електроника и IT" с дял от над 45%, следван от "Обзавеждане за дома и градината" с дял над 17%.
Интересно е, че все повече нетрадиционни стоки се финансират на изплащане. Например медицинските и разкрасителните процедури достигат до близо 3%, а модата - малко над 2%. За сравнение само година по - рано "Електроника и IT" е произвеждал 55% от общите продажби, а модата под 1.5%.
Друга интересна тенденция е, че все повече клиенти предпочитат да пазаруват на изплащане. Това е сигнал, че българите се чувстват все по-комфортно с използването на алтернативни разплащателни методи. Също и че лидерите на пазара на дребно все повече гледат на тези методи като маркетингов инструмент, а не само като платежен метод.
Запазва се и тенденцията за увеличаване на средната потребителска кошница, като за втора поредна година е малко над 17%.
А какво ново в tbi?
Продължаваме да предоставяме на търговските ни партньори и потребителите нововъведения, с които улесняваме пазаруването на изплащане в онлайн и офлайн пространството. Преди няколко години бяхме първите, които предложиха цялостно решение за най-използваните платформи, базирани на принципите на отворения код, както и API (приложно-програмиран интерфейс) за персонализирана е-търговия.
В момента можем да се похвалим с изцяло нов модул, който наричаме fusion pay. Вече е напълно готов за WooCommerce и започнахме активно мигрирането на партньорите ни, които са изградили онлайн бизнеса си именно на тази платформа. Готови сме и с API документацията и можем да предложим на партньорите ни, които използват персонализирани решения, да интегрират модула. Най-интересната част от fusion pay до момента е, че имаме готово решение за интернет страници, които нямат количка.
Т.нар. каталожни сайтове също могат да продават на изплащане като модулът ни взима цената от каталога и дава възможност на клиента да направи поръчка директно за закупуване на стоката на изплащане, без тази заявка да е свързана с процесa по плащане на страницата на търговеца. Това е много подходящо решение и за сайтове, изградени на Shopify и други подобни платформи.
Очакваме в следващите няколко месеца да предлагаме fusion pay и за Open cart, Magento, Presta shop и други предпочитани платформи, базирани на принципите на отворения код.
Освен платформа за обработка на продажби, търговският портал на tbi е и инструмент, чрез който партньорите ви попълват своите искания за финансиране на стоки и получават информация за статуса на заявката в реално време. Какви са плановете за развитие на този портал и как той се отличава от тези на конкурентите?
Плановете ни са много амбициозни. Освен като платформа, чрез която партньорите ни да входират заявките за закупуване на стоки и услуги на изплащане, т.е. така наречените алтернативни разплащателни методи, ние искаме да превърнем търговският ни портал в място, от което партньорите да черпят вдъхновение за развитие на бизнеса си, както и в място, което да им предоставя достъп до статистика за продажбите, реализирани съвместно с нас. Това, естествено, ще доведе до по-добро познаване на бизнеса им, което пък ще увеличи продажбите.
Планираме да въведем и секция, която да предоставя различни обучения на служителите на нашите партньори, с което отново целим да повишим познанията им не само що се отнася до продажби на изплащане, а като цяло.
Предстои събитието E-commerce Annual Summit, а Вие ще бъдете част от панелната дискусия на тема "Иновации в разплащанията в онлайн търговията". Тази година лансирахте tbi bank app и neon карта, които предлагат десетки безплатни функции за физически лица. Какво могат да очакват от мобилното приложение търговците?
На този етап планираме няколко функции, които ще поставят нашите партньори в центъра. Съвсем скоро стартираме функция в tbi bank app, която ще предоставя възможност на клиентите да трупат кешбек при избрани търговци.
Друго, което ще представлява интерес за аудиторията, е, че ще можем да провеждаме конкретни кампании с нашите партньори, директно в мобилното приложение. Пример - клиент, който желае да се възползва от кампания с 0% оскъпяване ще може да го направи директно през приложението.
Как виждате бъдещето на търговията в България? До колко технологиите ще променят/подобрят начина, по който търговците продават, а клиентите - купуват?
Наблюдаваме лек спад в дела на онлайн продажбите спрямо общия брой продажби. Говорим за 2-процентни пункта в сравнение с първите 9 месеца от 2023, спрямо същия период на 2022г. Но нека отворя скоба - все пак най-силният период на годината предстои. Вярвам, че технологиите в дългосрочен план ще променят не само пазаруването, но и целия ни живот.
Ако трябва да се фокусираме върху продажбите, все повече се наблюдават решения, базирани на клиентското поведение. Например, създаването на софтуери, които на база на поведението на клиента да предложат стоката, от която има нужда точно в момента, в който е готов да я закупи.