Банкирането-като-услуга е под натиск: Какво следва за най-горещия сегмент на финтех сектора

Банкирането-като-услуга е под натиск: Какво следва за най-горещия сегмент на финтех сектора

Банкирането като услуга (Banking-as-a-Service, BaaS) спечели най-много от неотдавнашния бум на финтех инвестициите. През 2023 г. обаче тази област ще се сблъска с повече предизвикателства, защото добрите времена за индустрията вероятно са към своя край.

Какво е BaaS

Дефинирането на BaaS е трудно. Различните регулаторни и оперативни структури в Европа и САЩ определят по различен начин BaaS. Компаниите се възползват от това объркване, за да се наричат "BaaS" доставчици, ако техните продукти и услуги докосват областта в опит да привлекат финансиране и медийно внимание, пише Forbes.

В САЩ определението е опростено: BaaS е предоставянето на основни банкови услуги на трети страни от компания, притежаваща пълен банков лиценз. Добре известни примери включват Cross River Bank, The Bancorp и Sutton Bank.

Тези банки стоят зад финтех компании, насочени към клиентите, като Stripe, Chime и Kabbage, и управляват ключови операции, като споразумения за заеми и поддържане на клиентски депозити. Най-важното, като те предлагат защита на клиентите под формата на застраховка FDIC.

Друг ключов момент, който трябва да се отбележи относно системата на САЩ, е, че засега третите страни, предлагащи услугите директно на клиентите, не трябва да бъдат регулирани.

Над основните BaaS доставчици стои подгрупа от компании, известни като "мениджъри на програми", които се занимават с оперативната страна на връзката с клиентите. Те управляват мрежата от доставчици, които стоят зад марката, обърната към клиента, която включва, но не винаги е изключителна за основния банков доставчик. Тези компании също се определят като BaaS, но очевидно изпълняват различни роли от притежателите на пълен лиценз.

Друго нещо, което трябва да се отбележи, е, че често тези компании обслужват нефинансови организации, като им позволяват да "вграждат" финансиране в други предложения - Square издава дебитни карти на клиенти, а Uber ги предлага на шофьори.

Регулаторни насрещни ветрове

Регулаторите представляват най-голямото предизвикателство за BaaS компаниите в САЩ. Единият, Службата на контролера на валутата (OCC), започна да проявява интерес към финтех индустрията като цяло през 2022 г. BaaS, или по-скоро "партньорствата на финтех с банки", са сфера, която привлече особено силно внимание.

В края на миналата година стана ясно, че OCC е предприела действия срещу Blue Ridge Bank, която е увеличила депозитната си база бързо през 2020 г. и 2021 г., предлагайки своите услуги на все по-голям брой финтех компании, ориентирани към клиентите.

OCC твърди, че Blue Ridge не е успяла да поддържа правилното управление. Страните постигнаха споразумение, но е достатъчно да се каже, че OCC откри множество области за подобрение и Blue Ridge има много работа за вършене.

Бордът за финансова защита на потребителите (CFPB) също изрази мнението си относно BaaS, след като креативно намери начин да привлече небанкови компании в своята компетентност още през април 2022 г.

Всичко това означава, че BaaS доставчиците трябва да бъдат по-предпазливи в своите стратегии за растеж и избор на партньори, докато финтех компаниите трябва да извършват обширна надлежна проверка, когато става въпрос за намиране на притежател на лиценз, с когото да работят.

Споразумението с Blue Ridge дава представа на компаниите за това как поне един регулатор иска да изглеждат отношенията между банките и финтех играчите.

Резултатът вероятно ще бъде увеличена сложност и забавен растеж за сегмента, тъй като BaaS доставчиците стават по-придирчиви и трябва да отделят повече ресурси за надзор на партньорствата.

Пренаселеността води до сливания и придобивания

Навсякъде, където моделът BaaS се е наложил, той е доказано популярен. Това доведе до множество играчи на пазара, дори отчитайки свободната дефиниция на BaaS, използвана от мнозина.

При толкова много играчи на пазара и доставчици на продукти и услуги, насочени към клиентите, BaaS доставчиците се конкурират все по-ожесточено за клиенти и за оперативната устойчивост, която фондовете за рисков капитал изискват.

В резултат все повече от по-големите доставчици започват да придобиват по-малки, специализирани организации. Така те създават по-холистични предложения в опит да станат по-привлекателни за клиентите.

В САЩ конкуренцията, в съчетание със засиления регулаторен контрол, означава, че по-малко банки ще навлизат на BaaS пазара, а програмните мениджъри ще предлагат на клиентите е по-малко възможности по отношение на доставчиците.

Бъдещето е несигурно

Глобалният BaaS пейзаж ще се промени тази година, но нуждата от BaaS услуги не изчезва - идеята за улесняването на финансовите операции вече се наложи. Хората вече искат да имат достъп до финансови услуги, когато възникне нужда, бързо и на достъпна цена.

Остава въпросът кои компании ще излязат на върха и как ще изглеждат. Ще спечелят тези, които отделят време и внимание да си подредят къщата, за да са готови за регулаторите, както и тези, които са поели по пътя към придобиванията, за да укрепят основните си предложения.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.