До три-четири години е-търговията ще стане предимно мобилна

До три-четири години е-търговията ще стане предимно мобилна

През 2020 растежът на онлайн търговията у нас е достигнал 8.83%, спрямо предходната 2019. Това става ясно от най-новия доклад на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА). Общо за последните пет години годишният ръст на този дигитален сегмент в България е между 21% и 35%, става ясно още от проучването.

"Изминалата година беше повратна за развитието на онлайн търговията. Затварянето на физически обекти за дълги периоди от време принуди много бизнеси да реорганизират дейността си и да заложат на по-силно интернет присъствие. Това доведе до сериозен ръст на новите запитвания за онлайн магазини и други дигитални проекти", коментира Любомир Русанов, управляващ партньор на СуперХостинг.БГ и член на БЕА. Според него тази тенденция тепърва ще разширява влиянието си, дори и след утихването на пандемията.

Автоматизацията и изкуственият интелект ще бъдат в основата на развитието на сектора. Това означава, че за да продават по-успешно, българските търговци е необходимо да инвестират непрекъснато в иновации, които ще им донесат възможности за по-добро обслужване на клиентите, гъвкавост, разпознаваемост и още по-лесно управление на бизнес процесите. Наличието на електронен магазин е основата, която е необходимо да надграждат с инвестиции в редица други технологии, дигитален маркетинг и по-добро потребителско изживяване (UX,UI).

Прогнозите сочат, че до три-четири години търговията ще стане предимно мобилна. Допитването сред потребителите показва, че проучванията за покупка в повечето случаи стартират през телефона, независимо дали поръчката се прави онлайн, или от физическия магазин на търговеца. Изводът е, че търговията в близко бъдеще ще се слее - няма да има граница между физическа и онлайн търговия, а връзката ще я правят мобилните устройства. Затова е важно онлайн търговците непрестанно да подобряват потребителското преживяване през мобилно устройство на техния магазин.

Това води и до следващата логична тенденция. Условията и промените налагат търговците да присъстват навсякъде - както чрез физически, така и чрез онлайн магазини. Предизвикателството пред много от тях през 2021 ще бъде да поставят началото на второто измерение в своя бизнес. Ако досега са оперирали само онлайн, ще е време да отворят и физически магазин, за да разширят присъствието си. Ако са оперирали изцяло физически, то интернет ще им помогне да достигнат до нов тип клиенти и да увеличат поръчките си.

Данните за нарастващия пазар кореспондират и със статистиките, представени от СуперХостинг.БГ, според които броят на новите инсталации на онлайн магазини е нараснал с 45.5% през 2020 спрямо 2019. Най-силният месец от 2020 в това отношение е бил октомври 2020, като ръстът спрямо най-неактивните месеци от годината (февруари и юли) е 55%.

Междувременно става ясно, че според годишния доклад на E-commerce Europe, обемът на B2C (бизнес към краен потребител) електронната търговия на продукти и услуги в България през 2020 е надхвърлил 1.9 милиарда лева. Очакванията за 2021 са тя да отбележи двуцифрен ръст спрямо 2020 година.

Любопитна информация представи Българската Е-комерс Асоциация (БЕА) и по отношение на предпочитаните от българите методи за разплащане при онлайн покупки. Сред тях все още преобладава наложеният платеж с 60%, следван от кредитните и дебитни карти с 32% и банковите разплащания с 8% от запитаните. За сравнение през 2018 същите показатели са били съответно 70%, 20% и 5 процента. Също по данни на БЕА, през 2020 вече 75% от населението на България разполага с достъп до интернет, като за сравнение през 2019 този показател е бил 71%.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.