България е сред държавите в Еропейския съюз (ЕС), които инвестират най-малко в съществуващите си работници, коментира пред репортери Адриан Николов, старши икономист в Института за пазарна икономик (ИПИ), по време на конференция на тема "Недостиг на кадри и икономически растеж - има ли решения?", която се е провела в Пловдив.
"По последни данни за 2023 г. в България едва 2 процента от заетите между 25 и 64 години са преминали някаква форма на обучение и образование. Това е много малък дял. В ЕС е 11 процента, а в държави, които имат най-активни и динамични пазари на труда, като Дания и Швеция, тези дялове са над 30-40 процента. Тоест, почти всеки втори човек преминава през някаква форма на обучение. При нас като че ли самите работодатели нямат толкова развита култура да инвестират в съществуващите си кадри", каза Николов, цитиран от БТА.
Той коментира и друга тенденция, която се наблюдава през последните години, а именно завръщането на български кадри от чужбина. "Видяхме едно обръщане на демографската тенденция. Много българи се върнаха през 2020-2021 година в страната от чужбина", посочи Адриан Николов.
Според него причините за тази тенденция са комплексни. "Достъпът до по-добри работни места имаше голямо значение, наред с доста сериозен икономически растеж, сближаването с европейския стандарт, особено за висококвалифицираните специалисти. Сега продължава тази тенденция, но и много хора от трети страни влизат тук", каза икономистът.
Той коментира въпроса с чуждестранните работници, главно в лицето на турци, сирийци и украинци, които след това остават да живеят у нас за постоянно. "Разбира се, интересен е въпросът те доколко са подготвени за пазара на труда, доколко имат подходящи умения, доколко могат да се адаптират тук, но досега по-скоро опитът е положителен. Тези, които са искали да се интегрират в пазара на труда, са успели", каза още Николов.
Броят на работниците от трети страни в България може да надхвърли 50 000 до края на тази година, коментира междувременно в Бургас министърът на труда и социална политика Борислав Гуцанов. По думите му само за първите три месеца на 2025 г. у нас са влезли повече работници от чужбина, отколкото през цялата 2024 г.
Дали всички остават тук, или използват България като трамплин за други страни все още не е напълно изяснено, коментира Гуцанов.
Защо работодателският бранд е сред най-ценните активи на организациите? Как се изгражда и развива разпознаваем и автентичен работодателски бранд? Как да се приложи креативност при набирането и задържането на служители извън клишираната комуникация? Това и още ще научите по време на Employer Branding Masterclass, организиран от сп. Enterprise! Повече за събитието и условията за регистрация и участие ще намерите на сайта му: https://masterclass.eurodea.com/employer-branding-masterclass/