Депутатите приеха окончателно по-строгите изисквания за касовите апарати. Така до края на годината над 400 хил. касови апарати ще трябва или да бъдат подменени, или да им се поднови софтуерът.
Според оценки на Националната агенция за приходите (НАП) това означава над 120 млн. лв. допълнителни разходи за фирмите, съобщава economic.bg.
Народните представители окончателно приеха на второ четене промените в Закона за митниците и Закона за ДДС. Според тях производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите в търговските обекти ще трябва да декларират пред НАП, че софтуерът отговаря на изискванията. Става въпрос за софтуера, с който работят касовите апарати.
Ще се декларира и това, че софтуерът не може да променя, изтрива или манипулира информацията в базата данни, с която работи.
По-думите на председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова старите касови апарати ще трябва да се сменят. „Не всички касови апарати ще се наложи да бъдат сменени, защото закупените през последните 3 години са от по-нов модел и клас. При тях само ще има обновяване на фискалната памет“, обясни тя.
„Един касов апарат струва между 100 и 150 лева. От 2011 г. досега мога да попитам всеки от вас колко пъти си е сменил телефона и колко струва“, коментира още Стоянова и добави: „Технологиите вървят напред. Нормално е един апарат с технология на фискалната си памет от 2011 г. през 2019 г., когато ще влязат в сила промените, да трябва да се обнови неговия софтуер или ако е много стар, да се закупи нов касов апарат“.
С приетите промени депутатите въведоха и санкции при използването на софтуер за управление на продажбите в търговски обекти. За физически лица, които не са търговци, те ще са от 1 000 до 3 хил. лева. За юридическите лица или едноличните търговци глобите са от 5 хил. до 10 хил. лева. При повторно нарушение размерът на глобата се увеличава двойно.