Пазарът на бързооборотни стоки претърпя промени и наблюдаваме все още такива. Има преразпределение, клиентите са намерили места, където да пазаруват. Това е процес, който се случва в последните години, а позициите а веригите се влияят от това. Това каза г-жа Стела Първанова, директор Направление Нехранителни стоки в Кауфланд България на дискусионен панел в рамките на форум MySuccess in Retail.
Според Калоян Николов от „Фантастико“ процесът е много плавен, наблюдава се слаб ръст от преразпределението на веригите. Всичко получават част от тези вериги. Променя се бавно – не очакваме някакви сериозни промени, каза той.
Г-жа Първанова коментира, че това, къде ще иде клиентът зависи от самата верига – ако големият магазин реши да привлече със свежи продукти, с обслужване, той ще отиде там. „Ние сме посредник между производителя и крайния клиент“, каза тя.
Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че клиентът търси нещо различно, малките магазини са по-гъвкави, могат да предложат повече разнообразие, повече еко и био продукти.
Представителите на веригите коментираха, че българските стоки са застъпени изключително въе веригите, клиентите ги търсят и затова те заемат около 80% от общия обем стоки в магазина.
Стоян Тачев от Била България сподели, че веригата дори е създала стандарт за качество.
Марсел Зареир от Яско Комерс коментира, че модерната търговия не успя да превземе традиционната търговия. „Нашият фокус е традиционната търговия и големите местни вериги, каза той. По думите му проблем на дистрибуторите е борбата с паралелния внос на стоки .
Още през 2010 г клиентите бяха направили своя избор къде да пазаруват, днес това се затвърждава. Наскоро направихме проучване и изборът не се е променил, каза д-р Явор Янкулов, който е преподавател в катедра „Маркетинг“ в УНСС. По думите му съотношението цена- качество е водещо при търсенето. „Клиентите могат да превключват, ако са недоволни от сегашния си търговец търсят сходен“, каза той.
Според представителите на модерната търговия има промяна в поведението и навиците на крайните потребители – клиентите са по-взискателни, те изискват и споделят своето мнение. Това, което не може да промени клиентското поведение е, че клиентът все по -внимателно избира продуктът, който купува, стреми се към по- качествени продукти.