Общо 104 232,40 лв. без ДДС, ще струва изготвянето на идеен проект за тунела под Шипка, стана ясно по време на подписване на догоовра за изработването му. Съоръжението ще бъде с дължина 3220 метра, а проектът трябва да е говотов за 120 дни. Финансирането е осигурени от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт" 2007-2013 г.
Изработването на идейния проект е една от стъпките за стартиране изграждането на тунел под връх Шипка. В момента АПИ изпълнява проекта за обход на гр. Габрово, който включва строителството на участък от 23,254 км, който е разделен на 5 етапа.
Изпълнението на първия етап - рехабилитацията на участък от 7,6 км, завърши в края на миналата година.
В момента се работи по втория етап. Той е с дължина 3,2 км и включва рехабилитацията и реконструкцията на съществуващия път. Трасето минава западно от кв. „Войново" и завършва при с. Чехлевци.
Третият, четвъртият и петият етап са изцяло ново строителство. Третият етап (5 км) е от пътното кръстовище със с. Чехлевци до пътен възел „Дядо Дянко" в Габрово. Четвъртият етап (4,1 км) е връзката на обходния път на Габрово с Шипченския проход. В петия етап е построяването на участък от 10,5 км, включващ и тунела под Шипка с дължина около 3,2 км. Тунелът е предвиден за изграждане до 2020 г.
Проектът е част от Трансевропейски транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север - Юг. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).