По предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията правителството прекрати процедурата за концесия на летище Пловдив, съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
От там припомнят, че процедурата е открита с Решение № 1120 на Министерския съвет от 30 декември 2016 г. Министерският съвет е определил за концесионер участника в процедурата за предоставяне на концесия - Обединение (Консорциум) между „Хайнан" и „Пловдив Еърпорт Инвест". Класираният на първо място участник е информирал за невъзможността да сключи концесионен договор.
Процедурата е открита и следва да приключи при условията на отменения Закон за концесиите.
Законът за концесиите (отм.) поставя в оперативната самостоятелност на концедента (Министерския съвет) да реши дали да предложи на класирания на второ място участник в процедурата, да сключи концесионния договор.
Налице е съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място, както следва:
1.1. размер на инвестициите:
1.1.1. класиран на първо място участник - Обединение (Консорциум) между Хайнан и Пловдив Еърпорт Инвест, за срока на концесията - инвестиции в размер на 79 083 000 евро (седемдесет и девет милиона, осемдесет и три хиляди евро) без ДДС;
1.1.2. класиран на второ място участник - Консорциум Летище Пловдив, за срока на концесията - инвестиции в размер 65 513 475 евро (шестдесет и пет милиона петстотин и тринадесет хиляди четиристотин седемдесет и пет евро) без ДДС;
1.2. размер на концесионното плащане:
1.2.1. класиран на първо място участник - Обединение (Консорциум) между Хайнан и Пловдив Еърпорт Инвест: фиксирана част на годишните концесионни плащания - 600 000 (шестстотин хиляди) лева, без ДДС
1.2.2. класиран на второ място участник: Консорциум Летище Пловдив: фиксирана част на годишните концесионни плащания - 120 000 (сто и двадесет хиляди) лева, без ДДС,
Новият Закон за концесиите е приет след приемане на решението на Министерския съвет за откриване на процедура за предоставяне на концесия на летище Пловдив. Икономически и правно оправдано е процедурата за предоставяне на концесия на летище Пловдив, да бъде проведена при условията и по реда на новия Закон за концесиите. Това означава, че най-вероятно ще бъде открита нова процедура за концесия по правилата на новия Закон за концсиите.
Концесионният договор е дългосрочен, установява трайна връзка между страните, като очакванията са за сериозни инвестиции, развитие на летището и подобряване на качеството на летищните услуги. Това предполага устойчивост на договора. Сключването на концесионен договор, който ще се подчинява на правилата на отменен Закон и на отменено право на Европейския съюз в тази област, при приети и влезли в сила към датата на сключване на договора на нов Закон за концесиите, които въвеждат нови правила на Европейския съюз в тази област, не са предпоставка за трайното, устойчиво и безпроблемно развитие на концесията, пише още в аргументите на министъра на транспорта Росен Желязков.
Според заместник-кмета на Община Пловдив Розалин Петков, решението на кабинета удовлетворява местната власт. След като министърът на транспорта обяви преди седмица намерението си да предложи да бъде спряно процедурата за концесията на провдивското летища, Петков съобщи пред журналисти, че общината е изпратила своето решение до транспортния министър. Това решение на кабинета на практика разчиства пътя на Община Пловдив да управлява аеропорта, каквито са и намеренията на местната администрация, твърдят запознати в общината, цитирани от Infostock.