Повече украинци купуват ваканционни имоти у нас

second-home-2

Стабилен и прогнозируем е бил пазарът на ваканционни имоти през изминалия летен сезон показва анализ на инвестиционната компания Грийн Лайф, специализирана в строителството и продажбите на ваканционни имоти в България. Санкциите, наложени от ЕС не засягат активните купувачи на ваканционни имоти в България, а наводненията и фалитът на руските туристически агенции имат ефект повече върху туристическия пазар и по-малко върху продажбите на имоти тип втори дом. 

„В действителност през юни и юли имахме почти двойно по-малко огледи от граждани на Русия  в сравнение със същия период на предходната година. Причните бяха много – влиянието на кризата в Украйна, наводненията, политическата нестабилност у нас, фалитът на туристически агенции по-късно.”, признава Теофил Петров, изпълнителен директор на Грийн Лайф. „Но всички временни пречки успяхме да компенсираме с привличането на повече граждани на Украйна, Беларус и Казахстан. Така общият брой на сделките се запази без промяна спрямо предходни периоди. Считам, че при равни други условия, пазарът имаше потенциал да отбележи дори ръст.“, допълва Петров.

Сделките с граждани на Украйна растат и като дял от всички и като абсолютна стойност. В статистиката на Грийн Лайф ръстът е 10% спрямо предходния сезон. Тази група купувачи не е нова за нашия пазар, но след политическата криза активността им се засилва.

„През миналата година те трябваше да решат първо да купят имот втори дом, след това дали да бъде в Крим или в България и едва тогава в кой курорт или населено място.  След отделянето на Крим България се превръща в естествения им избор, а покупката на крайморски имот в страна член на ЕС е възможност за временно бягство от неприятностите в страната, както и сигурна инвестиция на парите на гражданите на Украйна.“, разказва Петров. По думите му близостта и възможността за пътуване с автомобил също оказват положително влияние.

В същото време не можем да говорим и за промяна в нагласите на руснаците като цяло, а на отпадането от пазара на една група, която така или иначе по-рядко пристъпва към сделка – туристите, които идват на море с идеята да погледнат и имот. Опитът на компанията сочи, че през последните години много руски граждани са използвали ваканцията си на море в България, за да проучат възможностите да придобият жилище, но според статистиката много малък процент от тях наистина реализират сделки. Точно те са отпаднали в момента заради появилите се неочаквани пречки, каквито бяха фалитът на агенции и наводненията.

За разлика от тях мотивираните клиенти организират пътуването си след като са направили сериозно проучване на пазара и конкурентните предложения на него. Те идват, за да сравнят две или три конкретни предложения. Тази група от купувачи е активна и е гаранция за стабилността на пазара и в момента.

„Пазарът се промени така, че ефективността стана ключова. С намаляването на общия обем огледи от важно е да задържиш клиента и да стигнеш до сделка, но едно е ясно – този купувач не иска да отиде нито в Испания, нито в Гърция. Към края на август сме реализирали брой продажби равен на този в същия период на изминалата година”, коментира Теофил Петров. Според него категорично не се забелязва отказ от дестинацията България, за какъвто се говори напоследък. Двете познати групи купувачи – възрастни двойки, които избират отседналост, и млади семейства с деца, които искат да имат ваканционен имот,  са активни и това лято. Те не се чувстват заплашени от санкциите, които ЕС налага, тъй като доходите и социалният им статус не го предполагат. Практиката от последните години сочи, че забраните и ограниченията могат да се заобиколят – пример за такова е забраната държавните служите в Русия да си купуват имоти втори дом извън страната, която редовно се прескача.

„Вторичният пазар, който анализаторите у нас напоследък определят като знак за сериозен проблем на пазара на ваканционни имоти, в действителност е естествен процес на промяна на собствеността и в голям процент от случаите става въпрос за двойни сделки – семейства, които продават по-малко жилище, за да си купят по-голямо.”, казва Теофил Петров.

Цените в качествените работещи обекти на Българското Черноморие се запазват стабилни спрямо предходната година. През изминалия сезон купувачите на имоти тип втори дом са повече от тези, които търсят отседналост в градовете или по-малките крайморски населени места. Бюджетите на възрастните двойки, които искат да прекарат старините си в България също са по-малки от тези, които търсят ваканция.

Втората по големина група след рускоговорящите остават сънародниците ни – висши мениджъри, които работят в големи компании, както и собственици на бизнес. Сред тях се срещат и българи, работещи в чужбина. Сделките с англичани и румънци остават изключение.

„Нашите данни сочат, че при равни други условия бихме имали един по-успешен от предходния сезон. Очакваме през идните месеци всички последици от наводенията и фалитът на туристическите агенции да бъдат преодоляни. Тези пречки бяха технически, логистични и няма причина да се отразят върху броя на сделките дългосрочно.”, споделя Петров.

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.