„Истината е, че повечето бизнеси не създават стойност, и в по-голямата част от случаите собствениците не поемат отговорност за неуспешните си бизнеси. Най-първата стъпка към растежа е поемането на отговорност.“ , категоричен е американският консултант и инвеститор Лес Немети. Затова той представи пред участниците във форума My Success – Балкански форум за добри практики 5-те най-често срещани грешки, които предприемачите допускат, и могат да доведат до провал компании с потенциал.
Ето ги и тях:
-
The one man show – Човекът-фирма
Това е като карикатура на предприемача, те управялват бизнеса си с желязна ръка, нямат стройна система, назначават и уволняват на своя глава. Това не задължително е лошо, но има ефект върху растежа – много е трудно за такива хора да си осигурят финансиране и клиенти. Освен това, ако нещо се случи с предприемача, бизнесът загива. В цяла Централна Европа е пълно с бизнесмени, които са стартирали своите бизнеси през 90те, но търсят наследници. Това е много трудно, тъй като те налагат авторитарни решения.
-
Липса на уникалност на бизнес модела или стратегията
Обикновено компаниите, които създават стойност, имат уникално конкурентно предимство - ниска цена (напр. Wallmart), иновативност (напр. фармацевтичните компании, разработващи нови лекарства), или отлично качество (напр. BMW). Ако стратегията ви не е уникална, няма да сте конкурентни!
-
Липса на цели и амбиции в бизнес стратегията
Когато посетя компания, за да видя в какво състояние е, винаги питам екипа как вижда стратегията на компанията, разказва Немети. Обикновено всички дават различни отговори, в 95% от случаите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) нямат стратегия, тя е в главата на собственика, а в същото време членовете на висшия мениджмът имат напълно различни визии. Всички електрони трябва да се движат в една посока, така е с бизнеса. Ако нямате написана стратегия, как ще знаете накъде се движи бизнеса ви?
-
Лайфстайл бизнес, често свързван с избягване на данъци
Обикновено собствениците си мислят, че бизнесът служи, за да изпълнява техните цели и интереси. Множество фирми в ЦИЕ купуват скъпи стоки, за да избягват данъци, което отблъсква инвеститорите. Никой чужд инвеститор не иска да влага средства в компания, която избягва данъци. Тези компании губят конкурентоспособност спрямо коректните данъкоплатци.
-
Не планирате излизането от бизнеса
Повечето собственици, изкачвайки върха, забравят да планират как да слязат от него. Ако собственика не планира наследника си, фирмата е вероятно да не оцелее. Те трябва да си задават въпроса – Какво ще се случи с бизнеса , след като си отида? Този въпрос вълнува дяловите инвеститори – Как да изляза от инвестицията? Те не биха инвестирали в компанията, която не създава стойност на пазара и няма стратегия. Разбира се дали един бизнес е успешен, ако дори и след напускането на собственика, акциите й се продават скъпо.
„Предприемачите са героите на американското общество, те създават компании като Apple, Instagram, която се продаде за 1 млрд. долара на Facebook. Фактът, че те биват боготворени така в САЩ, е доста се различава от отношението в ЦИЕ. Някога в региона интелигенцията е гледала с лошо око на бизнеса, отношението не е било като към хора, които създават стойност за обществото. Сега това също е така, поради корупцията, сенчестата приватизация, и т.н.Това е много тъжно“, коментира Немети.
„Не бих инвестирал в компания, ако не е банкрутирала поне веднъж, защото така цени всеки долар, казва известен американски инвеститор. В Европа, ако някоя компания е фалирала, тя се превръща в черна овца.“, посочи още той.
„Все пак отношението се променя, но се надавам това да стане по-бързо. Както казва Махатма Ганди: Нека ние да бъдем промяната“, завърши инвеститорът.