„Печалбата на една организация в сектора при бързооборотни стоки има два параметъра – обема на продадените стоки и надценката. Затова и много фирми се ориентират към този сектор. Трябва да се намери по-ефективен и надежден начин стоката да се придвижи от едно място на друго. Всеки вносител, който се бори за пазарен дял, е подложен на натиск и трябва максимално да ограничава разходите". Така независимият консултант Иван Иванов, бивш търговски директор на Обединена млечна компания (ОМК), коментира тенденциите в логистиката на производствените компании.
Той сподели опита си начело на търговския отдел на ОМК, подчертавайки, че при бързооборотните стоки е изключително важно стоките да пътуват в големи и добре уплътнени транспортни средства. Параметрите са два – надеждност и цена.
Логистиката е функция от модела на продажби, заяви още Иванов. Затова по думите му ОМК променя самия модел, въпреки че през 2007 г. фирмата беше лидер в продажбите на домакинствата.
Компанията създава собствен логистичен модел, преодолявайки посредниците. Така на практика тя работи със собствена инфраструктура от подвижни складове. При ОМК обаче фактор за успеха на тази формула е огромната критична маса, с която разполага. Тъй като обаче повечето фирми са по-малки, той бе категоричен, че при голямвата част от тях по-ефективни биха били услугите на логистични партньори.
Експертът призова представителите на логистичния сектор сами да поемат инициативата с производителите. Те трябва да са готови да предложат собствен маршрут на потенциалните клиенти, а не да чакат търговския директор или логистичния мениджър на клиента да направят това. Една от причините е високата конкуренция в сектора, а друга - трудната координация. „Точно тази трудност е възможността да продавате”, категоричен бе Иван Иванов.